Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kenneth30
MEDLEM

Låsa år vid bokslut

Vi använder extern redovisningsbyrå för bokslut. Där läses allt in via SIE, vad vi inte gjort är att läsa in Ingående Br, ej heller låst året(-n). Fyra år ligger olåsta så min fråga är; Går dessa utan att läsa in Br, och sedan registrera ingående balans för det senaste året, 202001-01-2020-12-31

9 SVAR 9
AnnicaL
CHAMPION

Du kan bara registera ingående balans på det allra första året som finns i eEkonomi, så jag skulle säga att du måste lägga in bokslutstransaktionerna på varje år för att komma fram till en korrekt IB för det senaste året. 

Ok, vårt första räkenskapsår är 2017, betyder att jag får börja läsa in 2017 och kommande år för att komma vidare till 2020. Är det rätt uppfattat? Det är väl inte så att man bara kan registrera för ett år, eller?

Hej Kenneth30!

 

Som @AnnicaL skriver ovan så går det bara att lägga till ingående balans för det första räkenskapsåret. När du öppnar upp ett nytt räkenskapsår förs de utgående balanserna för året innan automatiskt över till nästa räkenskapsår som ingående balans.

 

Du behöver alltså lägga in bokslutstransaktionerna på varje år för att du ska få rätt IB på ditt senaste år.

 

Är det något som känns oklart eller om du har andra funderingar är du självklart välkommen att återkomma!

/Tinne

Hej igen, och tack för snabb respons  🙂
Hur förfar jag när den ing. balansen är >0<, företaget var nystartat 20170215, när jag försöker låsa får jag meddelandet; >Det finns 1 fel | Du kan inte välja perioden för det finns ej bokförda bankhändelser i bankavstämningen<.
Det stämmer inte för det finns ingen "ej bokförd"

Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Kenneth30!

 

Felmeddelandet du får beror på att det finns ej matchade bankhändelser på något av bankkontona under Kassa- och bankhändelser. Gå till kassa och bankhändelser, välj hela datumintervallet för perioden du vill låsa och gå igenom samtliga konton i rullistan under fliken Ej bokförda bankhändelser.

 

Om det inte finns några ej bokförda bankhändelser på något av kontona som syns under kassa och bank, kan det vara så att det finns inaktiva bankkonton med ej bokförda bankhändelser.  Gå då till Inställningar - Kassa- och bankkonton - bocka i Visa även inaktiva poster

Om det finns inaktiva bankkonton så bocka i aktiv - gå tillbaka till Kassa- bankhändelser - välj kontot - välj fliken ej bokförda bankhändelser.

Hittar du bankhändelsen där kan du ta bort den genom att klicka på det röda krysset ute till höger.

 

Förhoppningsvis ska stegen ovan hjälpa dig, återkom om problemet kvarstår eller om du har några andra funderingar.

Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne

Jag gillar snabb återkoppling, tack 🙂

Nu vet jag var det felar, hade kontakt med supporten tidigt i morse, fick samma info där som av dig 🙂

Hej Kenneth30!

Vad kul att du hör av dig och att du löst problemet, det gör oss glada!

 

Varmt välkommen tillbaka till forumet.

/Tinne

Hej,
Sitter nu med exakt samma problem men har inga inaktiva bank- eller kontohändelser. Är det en bug? Verkar vara flertalet problem med Visma just nu där man blir ombedd av felmeddelande att starta om.

Hej @HL____

Tack för att du hör av dig.

Jag har försökt reda ut vad det är som gör att du inte kan låsa och vill tipsa dig om att du har en omatchad bankhändelse på ditt skattekonto på datum 2021-10-29.

Kika på det och behöver du ytterligare hjälp så behöver du kontakta supporten för vidare felsökning.

 

Ha en fin dag!

//Tinna