Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Tjita1
MEDLEM

Likviditetsprognos

Hej!

Jag vet inte om jag förstår detta helt fel, men för mig blir likviditetsprognosen helt oanvändbar.

Mitt kontosaldo + kundfakturor är ett belopp som är avsevärt högre än mina leverantörsfakturor och momsskuld. Ändå ger likviditetsprognosen en rejäl minussumma efter några veckor.

Borde inte prognosen bara utgå från nuvarande saldo, ignorera redan betalda fakturor, och sen bara lägga in resterande fakturor och moms på respektive förfallodag? Jag förstår inte riktigt hur matten fungerar här.

Ska jag tro prognosen nu kommer jag gå i konkurs inom ett par veckor. Vilket inte alls överensstämmer med mina egna beräkningar. Alltså verkligen inte alls..

10 SVAR 10
Ekonomikontoret On-line
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Likvidtetsprognos är riktigt bra om du har allt uppdaterat i realtid. dvs bankkoppling.

Du kan se upp till 7 veckor alt 12 månader framåt. 

 

Om du ligger i fas med bokföringen så räknar även systemet med den preliminära löneutbetalningen som kommer den 25:e varje månad om du driver företaget i aktiebolag. (samma lönekostnad varje månad)

Har koll på även momsen som förfaller den 12:e november och personalens skatter + arbetsgivareavgifter.

Likvidtesprognosen i e-ekonomi är preliminär men används den helt korrekt så är den super bra hjälpmedel att styra likviditetsanalyser. Jag använder den mycket för mina kunder som jobbar med lager.

Om de måste rea ut varor eller sälja kundfakturor för att planera ett bra likvitetsflöde. 

För mer mer omfattande likvidtets analyser så använd Oxceed som finns som tredjeparts produkt, men då måste man jobba med analyser och  likvidtetsflöden dagligen.

Som sagt var beter det sig inte alls så för mig.

Jag har bankkoppling, men beloppen likviditetsprognosen räknar med har ingen synbar koppling till verkliga saldon.

Leverantörsfakturor som jag redan betalat dras från likviditeten igen på sitt ordinarie förfallodatum, kundfakturor jag har fått betalt för redan räknas inte med alls, med mera. Alltså, jag ser ingen anknytning alls mellan likviditetsprognosen och vad som händer i verkligheten.

Om du bockar av inbetalningar i kassa/bank funktionen så fylls alla obetalda kund & leverantörer i med

fylld ruta färg grön/röd.

 

Kolla om du har bokat av betalningen i annat fall är de obetalda.

Kolla även om Företagskontot i bokföringen  stämmer med saldot på banken/dags dato om du har bankkoppling och bokför i relatid.

Om Kolla även när bankkopplingen är koppald under inställningar kassa/bank "Aktiv".

Jag tror inte att det är något fel i programmet.

Jobbar som redovisningskonsult och har utbildningar i e-ekonomi i digitalflöde där vi ofta ställer in bankkopplingar, då reder ut vad som är fel inställt eller ej bokfört korrekt i e-ekonomi.

Läs mer på https://ekonomikontoretonline.se/utbildningar/

Ha det Gött/Sören

 

 

Hej! Jag bokar av fakturor direkt när dom kommer eller när jag skriver dom, jag bokar av kortbetalningar etc så fort de kommer upp

(vilket är en annan sak jag är lite grinig på, att det tar så lång tid innan bankhändelser kommer in i Visma, tycker att i dagens tidsålder borde det kunna gå lite fortare, ibland tar det 2-3 dagar, och det är tydligen helt omöjligt att ladda över informationen på helgen).
Vad som är det största problemet för mig just nu verkar dock vara att likviditetsprognosen inte fattar när jag har betalat eller fått tillbaka moms. Om jag betalar in en momsskuld direkt när jag gör momsredovisningen, och sen direkt bokför det när det kommer in i eEkonomi, så fattar inte likviditetspronosen det ändå, den drar av pengarna direkt när jag har betalat, sen drar den av dom en gång till i framtiden när betalningen förfaller. Eller tvärt om, lägger på dom på saldot när jag får in dom, och sen en gång till vid förfallodagen. Måste man göra nåt särskilt för att eEkonomi ska fatta att det där beloppet som jag kvittade mot momskontot kanske faktiskt var en betalning av moms..?

Hej Tijita1!
 

Jag ska göra mitt bästa för att försöka förklara hur likviditetsprognosen fungerar.

 

Måndag varje vecka gör prognosen en uppdatering där den ser över vad som kommande vecka ska ske i programmet. Programmet tar därefter värdet och lägger ihop den summan som du ser på varje punkt i diagrammet. Prognosen tar bara hänsyn till det som på måndagen ligger som inplanerat den kommande veckan.
 

Det betyder alltså att varje måndag görs följande beräkning beroende av vad det är för typ av händelse:
Summan av kassa- och bankkonton på startsidan + obetalda kundfakturor - obetalda leverantörsfakturor - moms - skatt - avgifter = summan som visas över en punkt på likviditetsprognosen.
 

Om det sedan under veckan görs någon förändring utöver det som på måndagen var planerat kommer denna händelse inte att påverka veckans punkt, den förblir oförändrad. Däremot kommer händelsen att ligga till grund för kommande veckas beräkning.
Du kan också i diagrammet filtrera vad du vill se genom att klicka på den lilla tratten till höger vid Likviditetsprognosen. Där kan du välja Per vecka eller Per månad.
 

När det kommer till bankhändelserna så är det alltid en fördröjning på 1 dag, över helgerna läses inget in och har därför en fördröjning på 2-3 dagar i de fallen.

 

Jag hoppas detta kunde hjälpa dig i dina funderingar, annars är du varmt välkommen att slå en signal till mina duktiga kollegor supporten så hjälper vi dig vidare i den kanalen.
Önskar dig en fin eftermiddag!

/Tinne
 

1. Varför i hela fridens namn bara en gång i veckan? Behöver man inte uppdateras oftare än 1 gång i veckan om hurvida ekonomin kommer gå runt eller inte?

2. Långt och utförligt svar på många frågor utom just den jag ställde; Vad måste jag göra för att likviditetsprognosen ska fatta att inbetalningar och uttag på 2650 Redovisningskonto för moms faktiskt är kvittningar mot faktisk momsskuld eller momsfordran? Det spelar ingen roll om det har gått 8 måndagar sen jag gjorde verifikationen, den uppdateras inte ändå, utan tycker att jag ska betala (eller få tillbaka) min moms en gång till.

3. Återigen, varför måste det ta så lång tid? 1 dags fördröjning + ingen inläsning på helgdag år 2022 känns ungefär lika modernt som cigarettreklam i TV.

 

Ska det funka såhär dåligt kan ni lika gärna ta bort likviditetsprognosen, för den återspeglar inte verkligheten och är därmed helt oanvändbar. Lägg in en lista över inkommande och utgående fakturor där istället.

Håller med och har varit aktiv i frågan på forumet. Fixa en begriplig prognos eller ta bort den.

Hej!

Tack för att ni ger oss feedback och delar med er av era tankar kring detta.

 

Just nu jobbar vi på förbättring krig likviditetsprognosen för att göra den tydligare och mer korrekt.

Vi räknar med att lansera detta inom en snar framtid, så prenumerera gärna på nyhetsfliken så får ni notiser om de nyheter vi släpper framöver!

 

Varmt välkomna tillbaka till forumet och jag hoppas att ni får en fortsatt fin måndag.

/Tinne

Ekonomikontoret On-line
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Om du har en aktiv bankkoppling och bockar av löpande inbetalning/utbetalningar så kommer likviditets prognosen att visa korrekta siffror varje dag.

Helst bokföring på autoplilot då får du ut det mesta av likvidtsprognosen. Gällande skatter ex) momsen så bör  du registera faktureringsmetoden då får du avdrag driket på ingående momsen ett direkt avdrag på ingeånde mosmen när du registrerar leverantörer.

Bättre kassa flöde om du jobbar med lager. I annat fall så tar systemet hänsyn till båda momsmetoderna i likvitets prognosen.

Jag hoppas detta ger dig lite mer info om hur du kan använda likvidtetsprognosen, den är riktigt bra om man använder bankkoppling då har du alltid den uppdaterad.  

Hej har precis detsamma efter att har 350000 över på banken visar likviditetskontrollen ett - på 200000  alla kundfakturor och kostnader och kundfakturor är uppdaterade , men vet inte varför