Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Josse31
MEDLEM

Löner bokföring

Hej vi har inte kopplat visma e ekonomi till banken utan använder bara programmet för att bokföra, hur bokför jag då lönerna?

4 SVAR 4
Khedron Wilk
CHAMPION

Kopplingen till bank eller ej spelar ingen egentlig roll.

Frågan är hur ni gör lönerna eller tänkt er göra lönerna?

 

Gör ni lönerna i externt Löne-system utan integration med eEkonomi? I så fall behöver du för varje lön + arbetsgivardeklaration exportera SIE-filer ur lönesystemet som du kan läsa in i eEkomomi. (Antar jag?).

 

Om ni inte har något lönesystem idag så kan tillvalet Visma Lön Direkt vara ett alternativ att titta på, beroende på hur komplexa lönerna ni har. Det är som ett löneprogram "light" som då upplevs som inbyggt i eEkonomi och fixar bokföringen åt er.

 

Teoretiskt skulle man kunna bokföra löner manuellt men det är verkligen inte att rekommendera. Det är alldeles för många faktorer, konton och beräkningar att hålla reda på.

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Josse31

Jag håller med om det som Khedron skriver till dig och det är verkligen många faktorer och moment som du måste hålla koll på om du väljer att bokföra löner helt manuellt. 

 

Vi har skrivit ett användartips som heter Bokföra lön till anställd - så gör du som du gärna får kika på och så hoppas jag att det kan underlätta eller tipsa dig om vilka olika varianter av lösningar som finns tillgängliga idag.  

 

Lycka till och välkommen tillbaka till forumet

//Tinna

Josse31
MEDLEM

hej tack för svar, jag ar ett löneprogram, visma lön 300, där gör jag alla lönerna, det är bara utbetalningen jag gör manuellt. Jag har alltså inte kopplat banken till löneprogramet. Så det jag vill ha reda på är bara var i visma e ekonomi jag bokför lönerna. 

Hej @Josse31

Skönt att höra att du har ett bra löneprogram. 


När du är färdig med lönekörningen i Visma Lön 300 så läser du in bokföringsunderlaget i Visma eEkonomi med hjälp av en SIE-fil. I instruktionen Importera bokföringsdata beskriver vi steg för steg hur du går tillväga. 

 

Hoppas att detta kan hjälpa dig och annars är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet. 

//Tinna