Jag har en bankhändelse som programmet vill att jag ska matcha. Den bankhändelsen har jag redan hunnit bokföra igår. Hur gör man då?
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2024-07-16
Löst! Gå till lösning.
Har du bankkoppling? Om inte så är det bara att ta bort raden. Om du har bankkopplingen så har du säkerligen råkat bokföra transaktionen mot kassan 1910 igår.
Om man har bankkoppling, hur gör man med bankhändelsen då? Går den att ta bort? Den bokfördes via manuell verifikation.
/Louice
Hej Louice1!
När du har en aktiv bankkoppling så går det inte att ta bort bankhändelser som har importerats till Visma eEkonomi, anledningen till detta är för att företagskontot ska spegla kontoutdraget på banken.
För att lösa detta så får du matcha bankhändelsen mot något "slaskkonto" för att få bankhändelsen bokförd.
Efter det går du in under Bokföring - Verifikationer och skapar en korrigeringsverifikation på verifikationen som skapades när du matchade bankhändelsen mot slask-kontot för att "nolla" bankhändelsen.
Återkom i tråden om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
Trevlig helg!
/Tinne
Tack, då vet jag hur jag ska göra 🙂
Ett tips:
Lås bankkonto och kund- resp leverantörs-reskontran för manuell bokföring, då blir det enklare med allt. Och man slipper hålla på att leta fel
Tack för tipset 🙂
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.