Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Veronika2020
MEDLEM

Mejlas kreditfaktura till kund?

Hej!

Om jag ångrar en faktura som skapats och skickats via e-mail funktionen så skapas en kreditfaktura. Men mejlas den också till kunden automatiskt så att de inte betalar den felaktiga fakturan?

 

Finns det någon "skickat korg" eller logg någonstans?

Tack på förhand!
Veronika

 

Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 22-12-07

4 SVAR 4
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Veronika! 

Via funktionen Ångra faktura skapas, krediterar och kvittar kreditfakturan automatiskt men skickas inte till kund. Om du klickar på kreditfakturan under Försäljning - Kundfakturor kan du via Åtgärder skicka fakturan via e-post i efterhand.

Skapar du däremot aktivt en kreditfaktura så får du valet att skicka den, precis som när du skapar en vanlig kundfaktura. Tycker du det känns lättare så kan du klicka på kundfakturan du vill kreditera  - Åtgärder - Kreditera, då öppnas en kreditfaktura baserad på debetfakturan och du kan ändra samt skicka den till kund samtidigt som den skapas.  

För att se om en kundfaktura är skickad eller annan historik av ändringar kan du gå via Försäljning - Kundfakturor - klicka på fakturan - Öppna, här kan du se händelseloggen längst ner i punktform. 

Ha en fin dag!
/My 

Stort tack!

Hej!

Jag har ångrat en faktura men den hade hunnit gå iväg till kund. Kunden har ju nu fått in den i sitt system och vill ju bli av med den. Jag kan ju inte skicka en kreditfaktura eftersom den ursprungliga inte finns kvar längre. Hur ska jag göra?

(Jag förstår nu att jag skulle ha krediterat istället för att ångra)

Tacksam för svar

elisabeth

Hej Elisabeth!

 

Eftersom att du har använt funktionen Ångra faktura så skapar Visma eEkonomi en kreditfaktura per automatik. Om du klickar på fliken Alla fakturor så ska kreditfakturan finnas där. Välj Skriv ut som pdf för att skicka kreditfakturan till din kund.

 

Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.

/Tinne