Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KABE Husbilsklubb
UTFORSKARE

Påminnelse på obetalda fakturor

eEkonomi leder ständigt till nya utmaningar!

Senast jag skrev här gällde det att eEkonomi inte kan hantera fler än 25 påminnelser åt gången. Idag kom en ny överraskning.

Eftersom betalningsmoralen sjunker krävs en snabb påminnelsehantering. Så fakturor som skickades 1/1 på 200,00 kr men var obetalda 4/2 skapades det påminnelse på med tillagd avgift (max 60,00 kr enl. KKL för fysisk person) och nytt belopp 260,00 kr. Fint som snus!

De sölmånsar som inte funnit Swish på sina telefoner den 11/2 fick en ny påminnelse skapad idag. Och det är nu det blir spännande. För nu hade beloppet att betala ökat till 320,00 kr. Alltså 200,00 kr + 60,00 kr + 60,00 kr!

 

Skärmklipp från Google & eEkonomiSkärmklipp från Google & eEkonomi

 

Ställd inför detta faktum vänder jag mig nu till dig för hjälp. Är det så att vi som använder eEkonomi har dispens och rätt att ta ut påminnelseavgift flera gånger för samma obetalda faktura? Eller är det så att jag inte begriper hur Företagsinställningar/Faktureringsuppgifter ska hanteras? För inte kan det väl vara fel i eEkonomi!


En något förvirrad brukare!
Rolf Gustafsson
Förvirrad brukare av eEkonomiFörvirrad brukare av eEkonomi

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @KABE Husbilsklubb 

 

Vill bara meddela att vi har sett din tråd men väntar på svar från våra produktspecialister. Uppdaterar dig så snart det finns mer info i ärendet. 

 

Ha det fint önskar Tinna

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Rolf @KABE Husbilsklubb 

 

Nu har jag fått svar och jag beklagar att du har fått vänta. 

 

Så här fungerar Visma eEkonomi idag:
 

Har du ställt in att det ska finnas en påminnelseavgift när du skickar en betalningspåminnelse så blir det en för varje påminnelse som skickas. Programmet har ingen funktion för att hålla reda på detta utan det är manuell hantering för att ta bort påminnelseavgiften på påminnelse 2 och så vidare. 

 

Antingen får du nolla beloppet på själva påminnelsefakturan eller gå in under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och ta bort påminnelseavgiften innan du skapar den nya påminnelsefakturan. Använder du den kostnadsfria tjänsten Visma Påminnelse direkt så fungerar det så som du önskar.

 

Ha en fin dag

/Tinna

 

Då är vi tillbaka till att eEkonomi är långt ifrån brukarvänlig och kräver en massa handpåläggning som inte hör hemma år 2024!

 

Det ska va gött å leva 2024

Rolf