Har du låst hela räkenskapsåret också, inte bara månaden december? Gå in under Inställningar/Räkenskapsår och redigera 2018 så kan du bocka i en ruta där vilket låser hela året.
Anledningen till att det står Preliminär på din utskrift av Balans- och resultaträkningen är att räkenskapsåret inte är låst. Detta kontrollerar du, precis som Annica skriver, under Inställningar - Räkenskapsår. Det man ska tänka på är att även tidigare år (alltså inte bara aktiva året) ska vara låsta. Du bockar i rutan för Lås bokföringsår på alla år. Skriv sedan ut rapporterna igen.
Hej! Jag har låst bokföringen t o m december 2018. När jag skriver ut resultat- eller balansräkning står det dock fortfarande att den är preliminär. Hur gör jag för att låsa hela 2018 så att rapporterna inte är preliminära längre?
Precis som min kollega Sofia skriver ovan så beror det på att något/några räkenskapsår inte är låsta - kontrollera att även tidigare år verkligen är låsta. Får ni inte det att fungera rekommenderar jag att ni kontaktar oss så hjälper vi er gärna.