Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

antoniof
UTFORSKARE

Problemer med bildunderlag

Hej,

från början av året jag kan inte koppla kvitton. Exempel finns på screenshots, med fel meddelande.

Någon vet hur kan man fixa det eller vad jag gör fel?

Tack

Antonio

Screenshot 2023-02-21 131737.jpgScreenshot 2023-02-21 131447.jpgInkedScreenshot 2023-02-21 131447.jpg

9 SVAR 9
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Antonio, självklart ska vi hjälpa dig med detta! 🙂


Jag ser att du inte har lagt in momsen på de bifogade bilderna, vilket är orsaken till att du får felmeddelandet. Du behöver själv fylla i momsbeloppet på 2641 - Ingående moms då programmet inte verkar ha kunnat tolkat in det från ditt underlag. Kontrollera gärna beloppet på konto 5800 också så att momsen inte är inkluderat i det.

 

Jag passar även på att skicka med hjälpavsnittet Koppla bildunderlag om du vill läsa mer om ur du kopplar bildunderlag.

 

Om du något känns oklart eller om du har några andra funderingar så är du varmt välkommen att återkomma.

Önskar dig en fortsatt fin onsdag!

/Tinne

antoniof
UTFORSKARE

Hej,

finns inte MOMS på kvittot. Också finns 2641 redo fyllt. Ser ut problemet är inte MOMS. Få du hjälpa mig att hitta problemet?Screenshot 2023-02-22 101943.jpg

Hej @antoniof 

Tack för att du hör av dig till oss i forumet. 

 

Anledningen till att du får upp konto 2641 beror på att programmet tolkar bildunderlaget och skapar sedan upp ett bokföringsförslag baserat på det. Bokföringsförslaget som du har fått föreslår att du ska skriva in moms på kvittot, vilket är orsaken till att du får upp konto 2641 på verifikationen. När du inte fyller i ett belopp på raden så får du felmeddelandet.


Om du inte ska redovisa moms kan du ta bort raden genom att klicka på det röda minustecknet ute till höger om raden, men kontrollera gärna med Skatteverket eller redovisningskonsult om du behöver redovisa moms eller ej. 

 

Ha en fin dag och om detta inte löser din fråga är du alltid välkommen att kontakta supporten för vidare felsökning. 

 

//Tinna

Hej, i detta fall var det nog inte så att företaget inte skall betala/redovisa moms utan det är ingen moms på kvittot (momsfri tjänst eller vara)

Hej @antoniof!

 

Vill bara säkerställa om du känner att du har fått svar på din fråga och fått den hjälp du behöver för att arbeta vidare? 🙂

 

// Anton

Hej, jag accepterade @Khedron Wilk   svar som lösning. Bara att radera VAT.

Mvh

Tack. Huvudsaken att det gick att lösa. 👍

Pacsac
CHAMPION

Det är moms som måste fyllas i, därav felmeddelandet.

Helt klart ett programmeringsfel!

Khedron Wilk
CHAMPION

"Dum" fråga: är det inte bara att radera den aktuella konteringsraden?

 

Visst skulle det vara trevligt om systemet kunde upptäcka att momsen är satt till 0 på kvitto och inte alls ta med momskonto i konteringen men jag kan tänka mig att utvecklarna bedömt att blir stökigare för kunden (vi) att lägga till momsraden om systemer tolkat fel än att bara ta bort en rad.