- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Rapporten MÅNADSKOLLEN
Hej,
Jag tycker att tanken med rapporten Månadskollen är jätte bra (om den stämmer). Har använt den varje månad för att presentera för min chef om hur månaden har gått. Tidigare har jag noterat att beloppet som visas på Företagskonto inte stämmer med Balansrapporten. Men när jag denna månad tittat lite närmare så verkar inte mycket stämma.
- Resultatet är fel
- Hur mycket som man har fakturerat - var kommer siffrorna ifrån? Får här en liten diff trots att jag har räknat med moms på försäljningen inom SE.
- Den mest sålda artikel i värde stämmer inte överens med Försäljningsstatistiken (lägre belopp i mars än vad försäljningsstatistiken visar).
- Registrerade leverantörsfakturors värde i mars stämmer inte med huvudboken kto 2440.
- Saldo på företagskonto per sista mars stämmer inte alls med Balansrapporten.
Vänligen kolla upp detta alternativ förklara var siffrorna i Månadskollen kommer ifrån. Annars kan ni lika gärna plocka bort den felaktiga rapporten.
Mvh
Carina
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej @CarinaM_
Vill bara säga att vi har tagit emot dina frågor och väntar på ett internt svar.
Glad påsk ☀️
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej @CarinaM_
Beklagar att du fått vänta på svar, men nu har jag fått mer information kring Månadskollen.
Så här sammanställer Månadskollen information:
Första sidan:
Visar intäkter och kostnader för föregående månad (mars i ditt fall). Dessa siffror hämtas direkt från resultatrapporten för samma period.
Andra sidan:
Här ser du kundfakturor med fakturadatum i mars. Alltså inte nödvändigtvis alla fakturor som påverkar resultatet, utan specifikt de som är daterade i mars.
Tredje sidan:
Information om mest sålda artikeln baseras på priset inklusive moms, vilket kan förklara skillnaden mot Försäljningsstatistiken.
Fjärde sidan:
Visar leverantörsfakturor med fakturadatum i mars. För fakturor i utländsk valuta omräknas beloppen till SEK, vilket kan skilja sig från huvudboken.
Femte sidan:
Visar saldot på företagskontot per 31 mars.
Skillnaderna du ser kan bero på flera saker:
Olika periodiseringar
Fakturor med olika faktura- och bokföringsdatum
Valutaomräkningar
Momsjusteringar
Om du vill få en djupare analys av just dina siffror, kontakta gärna vår support så kan de titta på din specifika situation och reda ut vad som orsakar skillnaderna.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej @Tinna Gunnarsson ,
Tack för din återkoppling!
Tyvärr stämmer inte uppgifterna med de rapporter man skriver ut från Visma som t.ex. Balans- och resultatrapporter, huvudböcker m.m. Oavsett periodisering och valutaomräkningar m.m. så bör Månadskollen ändå stämma överens med utskriftsrapporterna i Visma. Månadskollen säger bl.a. att vi per den sista dagen i månaden hade en viss summa på Företagskonto (SEK), men det stämmer inte. Ni behöver därför dubbelkolla och justera Månadskollen, annars blir det vilseledande rapport som inte alls stämmer.
För min del är det knappt några uppgifter i Månadskollen som stämmer. Vid tillfälle när jag har mer tid kommer jag att kontakta er support angående detta. Men på sistone ger eEkonomi ingen bra upplevelse med så många trögheter som ni behöver förbättra och utveckla...
Hälsningar
Carina
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej @CarinaM_ !
Månadskollen baseras på den informationen som min kollega nämnt tidigare i tråden. Om det är uppgifter som inte stämmer överens i ditt företag rekommenderar jag att du tar kontakt med vår support för vidare felsökning med dina specifika siffror så att vi har de rätta underlagen för en förklaring till vart siffrorna hämtas ifrån.
Ha det fint!
/Jenny
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Frågan kanske också bör vara HUR siffrorna från Månadskollen presenteras?
- Kan det vara så, att den inte tar med manuella justeringar som gjorts, utan enbart visar siffror via order och reskontror samt automatiska bankkopplingar?
Mvh Lena