Hur för jag in den ingående balansen när jag startar upp ett nytt företag (ideell förening) i Visma eekonomi.
Jag kommer inte åt 1910, 1930, och 1940 vilket är de konton som jag ska lägga saldot på
Så här ser det ut från förra året när allt sköttes i excel
Tillgångar
Kassa: 0
Plusgiro: 170 758,92
Bankkonto: 14 344,86
Skulder och eget kapital
eget kapital: 160 364,28
Årets resultat: 24 739,50
Hur för jag in det i Visma Eekonomi?
1910 kassa
1930 plusgiro
1940 Bankkonto
Hej hej!
Den ingående balansen lägger du lättast in under Inställningar - Räkenskapsår och IB, klicka på ditt första år och välj Ingående balans. Härifrån ska du komma åt alla konton.
Skulle det vara som så att du inte ser något konto så beror det troligtvis på att det är inaktiverat, och då kan du aktivera det genom att leta upp det i listan Aktivera konto.
Har du bokföringskonton för Eget kapital och Årets resultat i excelfilen eller vill du att jag föreslår lämpliga konton?
Tack det mesta löste sig
Men ja tack jag skulle vilja ha förslag på lämpliga konton. jag använder kontoplan bas
Vi har samma problem och skulle verkligen uppskata att få hjälp med frågan.
Hej @Urban56 och @Fd medlem
Det är inte helt lätt att svara på vilka konton ni ska lägga saldon på, det beror helt på vad ni bokfört.
Vi kan ta ett exempel för årets resultat. I en ideell förening bokförs årets resultat på konto 2069 och motkonto 8999. Hur exakt det ska läggas upp beror på om det är vinst eller förlust och det kan ni få mer information om i vår forumtråd Bokföra årets resultat.
Behöver som sagt mer information innan jag kan svara på vilket bokföringskonto ingående balanser ska läggas in på. Ni får gärna återkomma med det så ska jag försöka hjälpa er. 🙂
Ha en härlig helg!
/My
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.