Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sampletekk1
MEDLEM

Sälja inventarie

Om man säljer en inventarie som finns med i Anläggningstillgångar i EEkonomi, räcker det att man utför åtgärden "Sälj tillgång", eller måste man göra ytterligare bokningar?

Skärmavbild 2022-03-04 kl. 10.20.31.png

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 23-01-19

7 SVAR 7
Sampletekk1
MEDLEM

Någon...???

Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Sampletekk1!
 

Det finns olika tillvägagångssätt för att sälja en anläggningstillgång beroende på om du har kontant- eller faktureringsmetoden.

I vårt hjälpavsnitt Bokföra försäljning av anläggningstillgång går vi igenom de olika arbetssätten, jag tror att du kommer att hitta svaret på din fråga där.

 

Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.

Önskar dig en fin dag!

/Tinne

Hej

 

Tack för svar. Fakturametoden. När jag tittar på exemplet du länkar till så verkar det ju inte som att man har skapat en faktura i Visma. Det är ju något som jag gjort. Så, normalt vid försäljning så skapar jag faktura, sedan när den betalas, så matchar jag inbetalningen med aktuell faktura. I exemplet så ska man ju skapa manuella verifikationer, men det behövs väl inte när man har gjort som jag gjort? I exemplet så är det ju följande steg:

1. Skapa manuell transaktion

2. Registrera försäljning av anläggningstillgången

3. Registrera betalning

 

Som jag förstår så sköts ju steg 1 och 2 när jag skapar fakturan och när fakturan betalas och matchas mot inkommande betalning.

Har jag fel?

 

Skrev fel, ska vara:

 

Som jag förstår så sköts ju steg 1 och 3 när jag skapar fakturan och när fakturan betalas och matchas mot inkommande betalning.

Har jag fel?

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!

Ser att du har fått hjälpavsnittet för Visma eEkonomi Bokföring men du ska istället följa instruktionen Bokföra försäljning av anläggningstillgång som är anpassad efter Visma eEkonomi Smart där det även finns info om kundfaktura-delen.

 

Önskar dig en fin kväll!

Tinna

SampletekkAB
MEDLEM

Någon som vet detta?

Tror att du postade ditt inlägg ungefär samtidigt som jag svarade. Kika i mitt svar och hör av dig om det är några konstigheter sedan. 

 

Ha en fin kväll!

Tinna