Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Selfbilling faktura i eEkonomi

Hej

Någon som vet någon bra sätt att hantera Selfbilling fakturor i eEkonomi? Det vill säga att kunden skapar fakuror i företagets namn, som de senare betalar.

Hittils har jag använt en manuell verifikation (konton 1930 / 3041) med fakturan som underlag när pengarna kommit in, men det hade varit bra att kunna använda funktionen Kundfakturor eller motsvarande för att få en likviditetsprognos.

 

 

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Andreas!

Ser att du inte har fått något svar på din fråga och det kanske beror på att många hanterar selfbilling/självfakturering precis just så som du redan gör idag. 

Vi har ett antal trådar i forumet som rör ämnet men även där har man använt sig av en manuell verifikation. 

Så om någon forumkompis har ett bra förslag till Andreas så är du mer än välkomna att hoppa in i tråden och dela med dig av dina tips och erfarenheter. 

 

/Tinna

 

 

 

AnnicaL
CHAMPION

Hej

jag har beskrivit hur jag gör i en annan tråd men delar gärna än en gång 😉 

Jag har ett par kunder som får självfakturor. Jag har lagt upp den självfakturerande kunden i kundregistret med ordet Självfaktura i namnet och skapar en vanlig faktura med uppgifterna från självfakturan, klistrar in underlaget och bokför som pdf. Skickar givetvis ingen faktura till kunden.  På detta sätt syns fakturorna i reskontran, det blir statistik på dem och bokföringen korrekt. Lätt att matcha mot fakturan vid betalning.

Det stämmer då också med faktureringsmetoden avseende moms, att bokföringen av intäkten görs i rätt period. Det blir såklart även rätt även om man har bokslutsmetoden, då fakturan bokförs i och med betalningen. 

Selfbilling. Kul att lära sig något nytt efter 20 år som egenföretagare!

 

Får man vara nyfiken och fråga hur man löser det med fakturanummer vid sjävfakturering?

Tänker att leverantören måste väl ha sina fakturanummer i en obruten nummerserie?

(Eller: vad är det jag missar?)

Fd medlem
Inte tillämpbar

Syftet med selfbilling är att konsultmäklaren får bättre struktur på sina system och inte behöver granska och eventuellt kräva rättelser på alla "leverantörers" fakturor av blandad kvalité. Nu rapporterar konsulten in den tid som ska debiteras kunden och sen skapas två fakturor som matchar varandra,  en selfbilling  till konsultbolaget och en till kunden. Det minskar risken för fel betydligt.

 

Jag har läst en del som haft utmaningar med att konsultbolaget inte skapar en obruten nummerserie. Men för min del så skapar konsultmäklaren en egen serie till mitt bolag med XXXXXXXX-1, XXXXXXXX-2 osv. Det borde räcka för att skatteverket/revisor ska vara nöjda.