Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Carina1960
UTFORSKARE

Självfaktura.

Hej !

Jag har fått en "Självfaktura" från ett företag. Hur bokas den ? Jag jobbar i ett aktiebolag.

/Carina

11 SVAR 11
AnnicaL
CHAMPION

Det bästa är att skapa en intern  kundfaktura med uppgifter från självfakturan, då får du in rätt värden till bokföringen. 

Hej!

Tack för svar ! Det låter logiskt. 

/Carina

Henke_E
UTFORSKARE

Hej,

 

Jag undrar lite över samma ämne. Bakgrunden till vår fundering är att en tjänst som vår verksamhet tidigare har betalat för får vi nu istället betalt för genom självfaktura. I min värld finns det flera sätt att bokföra det på. Frågan för mig är vad som är ok/ inte ok samt vilket som är det bästa alternativet?

De tre alternativen som finns enligt mig är:

 

1. Som ovan nämnt, Skapa en intern faktura som sedan bokas av mot kontohändelse.

2. Endast boka av kontohändelsen med bifogat underlag.

3. Skapa en kreditfaktura.

 

Kan man göra på alla tre sätt? Är något sätt helt fel? Vilket sätt är det bästa?

 

 

 

Hej @Henke_E 

Tack för en fråga. 

 

Som du säkert vet så har vi inte stöd för självfaktura i Visma eEkonomi eller i Visma Administration. 

Jag skulle säga att alternativ ett och två är korrekta dock inte ditt tredje alternativ. Annica L är mycket kunnig på bokföring så hennes förslag hade jag valt själv. 

 

Känner du dig det minsta osäker rekommenderar jag att du ställer frågan till din redovisningskonsult. 

 

Ha en fin eftermiddag!

//Tinna

 

 

Hej igen, 

 

Av alternativen skapa en intern kundfaktura(alt. 1) eller att bara matcha kontohändelsen med bifogat underlag(alt. 2) så verkar alternativ 2 vara enklast i min värld. Men i båda fallen kan jag inte periodisera intäkten. Självfakturan vi fick av ett företag vi tidigare betalade för att hämta använd matolja betalar oss numera för samma tjänst. Fakturadatumet är 230202 med förfallodatum 230217, men avser perioden 220701-221231. Jag vill periodisera intäkten till den period det gäller. Det finns diverse instruktioner om hur man kan periodisera, framförallt i Visma Adminstration, men samtliga instruktioner går ut på att antingen välja periodisering när man gör/redigerar fakturan eller att man ska göra inställningen på själva kontot. Inget av alternativen är möjligt, ska jag inte kunna periodisera tillbaka i tiden så länge perioden fortfarande är öppen? 

AnnicaL
CHAMPION

En manuell verifikation där du debiterar 1790 och krediterar intäktskontot (utan moms) är nog den väg du får gå. Betalningen krediterar du då 1790. 

Henke_E
UTFORSKARE

Tack för snabbit svar. Men hur fördelar jag den sedan på rätt intäktskonto fördelat på rätt antal månader? För en vanlig leverantörsfaktura då man väljer periodisering så kommer dialogrutan upp där man väljer periodiseringskonto från kostnadskonto, startdatum och antal månader som man sedan godkänner under fliken, bokföring/verifikationer. Nu har jag ju fortfarande inte periodiserat den över någon period, jag har bara lagt intäkten på ett periodiseringskonto, men det är endast där intäkten hamnar. Intäkten hamnar varken framåt eller bakåt, den hamnar bara på en tillfällig kontering. Tillfällig kontering kan absolut vara en nödlösning om intäkten gäller framåt i tiden men inte när den gäller baåt i tiden.

AnnicaL
CHAMPION

Min tanke, som jag inte specificerade (!), var att bokföra den manuella verifikationen i december för att få intäkten på 2022.

Vill du göra det per månad får du lov att göra en manuell verifikation varje månad från juli och ackumulera de periodiserade beloppen fram tom december, för att sedan vid utbetalningen matcha hela beloppet genom att kreditera 1790. 

Henke_E
UTFORSKARE

Även om det i ett bokslutssammanhang är relevant vart intäkten hamnar så finns det än större relevans för vår rörelse att att kanalisera både utgifter och intäkter ganska specificerat för att få ett underlag till en rättvis kostnadsbild över verksamheten. jag förstår hur du gör det möjligt AnnicaL, jag önskar dock att det fanns en enklare lösning. Om funktionen att periodisera en kontomatchning eller kundfaktura inte finns(vilket det verkar som) så borde det inte vara vara svårt att lägga till rent kodmässigt. Men det bästa vore ju att koda så hantering av självfaktura finns i programmet. Jag tycker i grunden inte att "som du säkert vet så har vi inte stöd för självfaktura", utan tidsplan för åtgärd är ett godtagbart svar. Jag förväntar att det ska finnas funktioner för vedertagna bokföringsvarianter, finns det inte så förväntar jag mig ett svar om att vi jobbar på att lösa det, inget annat. 

 

Så jag är absolut tacksam för ditt svar AnnicaL men jag tycker det är en orimligt krånglig lösning som åligger Visma att åtgärda.  

AnnicaL
CHAMPION

Jag förstår dig fullkomligt och kan bara rekommendera dig att ge feedback till utvecklarna via programmet. Jag och övriga champions är Visma - användare precis som du, inte anställda på Visma. 

Ni champions är klippor som engagerar i att hjälpa oss andra. All respekt till er och jag tackar ödmjukast för hjälpen.