Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Carina1960
UTFORSKARE

Självfaktura.

Hej !

Jag har fått en "Självfaktura" från ett företag. Hur bokas den ? Jag jobbar i ett aktiebolag.

/Carina

1 GODKÄNT SVAR

Hej @Henke_E 

Tack för en fråga. 

Som du säkert vet så har vi inte stöd för självfaktura i Visma eEkonomi eller i Visma Administration. 

Jag skulle säga att alternativ ett och två är korrekta dock inte ditt tredje alternativ. Annica L är mycket kunnig på bokföring så hennes förslag hade jag valt själv. 

Känner du dig det minsta osäker rekommenderar jag att du ställer frågan till din redovisningskonsult. 

Ha en fin eftermiddag!

//Tinna

Visa lösning i originalinlägg

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Det bästa är att skapa en intern  kundfaktura med uppgifter från självfakturan, då får du in rätt värden till bokföringen. 

Hej!

Tack för svar ! Det låter logiskt. 

/Carina

Henke_E
NY MEDLEM

Hej,

Jag undrar lite över samma ämne. Bakgrunden till vår fundering är att en tjänst som vår verksamhet tidigare har betalat för får vi nu istället betalt för genom självfaktura. I min värld finns det flera sätt att bokföra det på. Frågan för mig är vad som är ok/ inte ok samt vilket som är det bästa alternativet?

De tre alternativen som finns enligt mig är:

1. Som ovan nämnt, Skapa en intern faktura som sedan bokas av mot kontohändelse.

2. Endast boka av kontohändelsen med bifogat underlag.

3. Skapa en kreditfaktura.

Kan man göra på alla tre sätt? Är något sätt helt fel? Vilket sätt är det bästa?

Hej @Henke_E 

Tack för en fråga. 

Som du säkert vet så har vi inte stöd för självfaktura i Visma eEkonomi eller i Visma Administration. 

Jag skulle säga att alternativ ett och två är korrekta dock inte ditt tredje alternativ. Annica L är mycket kunnig på bokföring så hennes förslag hade jag valt själv. 

Känner du dig det minsta osäker rekommenderar jag att du ställer frågan till din redovisningskonsult. 

Ha en fin eftermiddag!

//Tinna