Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KABE Husbilsklubb
UTFORSKARE

Skicka många betalningspåminnelser

Enligt Paretoprincipen är det 20 % som inte betalar sina fakturor i tid. Och det stämmer precis för oss.

 

Per 2024-01-01 skickade vi ut drygt 500 fakturor och per dags dato är det 96 kunder som inte betalt i tid. Det är då som funktionen BETALINGSPÅMINNELSE skall användas. Säker är det många av er som behövt göra detta, tyvärr. Så vad gör vi då? Jo, skapar 96 Betalningspåminnelser med avgift och skickar iväg dem med e-postfunktionen. MEN se det gick inte!

Programmet visar upp denna dialogruta,
eEkonomi för förening 2024-02-04.jpg
Oj då! Här verkar det moderna fina eEkonomi glömt att det numera också är avsett för föreningar som kan ha fler än 25 medlemmar, förlåt Kunder. Så då blir det till att gå tillbaka till listan och manuellt (?) klicka för den första 25 posterna. Och sen hantera dessa påminnelser via e-posten. En process som programmet behöver 1½ minut för att göra klart.

Sen tillbaka igen och markera efterföljande 25 poster manuellt (?) och skicka iväg. Ytterligare 1½ minuts väntan. Alltså detta upprepas 4 gånger. En process sammantaget på 10 minuter extra. 

 

Nu blir min undran varför Visma SPCS eEkonomi som ska vara ett modernt bokföringsprogram måste göra tillvaron så komplicerad. Var inte tanken den att "datorisering" år 2024 borde nått längre?
Sen fann jag inte var jag skriver ut en lista på obetalda fakturor, annat än via utskrift i Google.

Är det någon mer än vi som skickar ut fler än 25 påminnelser på en gång?

/Rolf Gustafsson

6 SVAR 6
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Rolf @KABE Husbilsklubb 

 

Vill bara meddela att vi har sett ditt inlägg och tagit det vidare internt. Återkommer till dig så snart jag har mer info. 

 

Trevlig kväll och tack för att du hjälper andra forummedlemmar. Kul att se. 

/Tinna

 

 

 

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Rolf @KABE Husbilsklubb 

 

Förlåt för att du har fått vänta på svar men jag ville undersöka om vi hade någon alternativ lösning att ge dig.

 

Jag vill tipsa dig om den kostnadsfria tjänsten Påminnelse Direkt som hjälper dig med påminnelse- och inkassohantering. Med Påminnelse Direkt får du professionell hjälp att driva in betalningen och du väljer själv vilka av dina förfallna fakturor som ska hanteras och överlåter hanteringen till oss. Snabbt och smidigt och med full insyn i ärendets status. När skulden drivits in får du in pengarna på ditt konto. Du kan skicka ca 400 obetalda fakturor i tjänsten men så många medlemmar hoppas jag att du ska slippa påminna.

Här kan du läsa mer om Visma Påminnelse Direkt

 

Ha en fin eftermiddag
/Tinna
 

Khedron Wilk
CHAMPION

Hej @KABE Husbilsklubb!

 

Vill bara flika in att det fört Visma Spcs antagligen inte är "bara" att skruva upp hur mycket för skickas samtidigt. Detta kan vara på grund av begränsing i den underliggande IT-system som eEkonomi använder sig. Moderna e-post-servrar har ofta tröskelvärden för hur mycket e-post som kan skickas på en samma gång. För mycket/många utskick på för kort tid och avsändaren riskerar att klassas som skräppostsändare eller till och med stängs av helt och hållet.  25 brev är väl lite i underkant kan jag tycka men Visma vill kanske av förklarliga skäl vara extremt försiktiga på grund av möjliga konsekvenser. (Å andra sidan kan man tycka att om Visma vill att eEkonomi skall vara ett system som kan skala upp åtminstone ett steg så kanske de borde bygga in en funktion för köhantering av utskick. 🙂 Men allt kostar och det kanske helt enkelt inte är prioriterat.)

Visst Khedron det kan säker finnas flera förklaringar.
Oavsett vilket så måste kundens behov var det som måste lösas på bästa sätt. Inte enbart få till en teknisk lösning som det är i de flesta fall idag. Och det är detta som stör mig otroligt mycket. Alla dessa administrativa program som finns är totalt kundfrånvända fortfarande. 
Ta som exempel att du vill skriva ut en kundlista/medlemslista som dina medlemmar i din förening skall kunna ta del av via föreningens hemsida. Vad som du vill ha med är ett antal poster från kundregistret. Berätta för mig hur du idag skapar detta i eEkonomi. För många år sedan jobbade jag i system där det fanns rapportgenerator där du fritt valde vilka poster du ville ha med. Inte tycker jag att utvecklingen gått vidare framåt.

 

Så återkom gärna och beskriv hur du tar fram en medlemsförteckning som har ett utseende likt detta från eEkonomi via att bara trycka på "en knapp".
eEkonomi Kunder 2024-02-12_10-04-29.jpg

 

/Rolf

Hehe, nej tack. Jag vet mina begränsningar. Tror jag. 🙂 


Vi  kanske sammanfatta det med att både ditt och mitt intryck, baserat på ditt och andras inlägg, är att Visma Spcs har marknadsfört eEkonomi som ett alternativ för föreningar utan att kanske fullt ut lyckats sätta sig in i eller implementera hela behovsbilden? Och nu sitter alla inblandade där man sitter. 

Har själv just nu bara ett litet, väldigt enkelt, AB att hantera så ingen egen erfarenhet av det du ramlar in i. Men kan se att det finns saker som föreningar har behov av i ett ekonomisystem som även företag skulle kunna använda. 

Khedron, det fina i "kråksången" är att Visma Spcs Hade (har) ett utmärkt program för just föreningar, Visma förening, som just var anpassat till föreningar och som var (är) klockrent och går som tåget. Du kan t om inifrån programmet skicka SMS till medlemmarna. Det upphörde Visma Spcs med i somras. Och från årsskiftet 23/24 så har de inte länger support på programmet.

 

Tyvärr har inget av dessa funktioner tagits med till eEkonomi som naturligtvis är byggt på ett annat eftersom det är ett webbaserat program till skillnad från Visma förening. Kan vara så att den teknik/kunskap som fanns i det gamla inte går att "kopiera" till det nya. Om jag förstått rätt så det enda program Visma Spcs har som är lite kraft i är Visma Administration 1000/2000.

 

/Rolf