Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

awwd__
UTFORSKARE

Söka kund

Förslag till förbättring;

 

1. När jag skapar en ny kundfaktura och ska göra den på en befintlig kund så skulle sökfunktionaliteten kunna förbättras. Om min kund är registrerad som "CARLSSON HÅKAN" så får jag ingen träff när jag börjar skriva "Håkan". Måste börja med "Carlsson" för att få träff. Känns väldigt 1999, visst borde sökningen gå göra smartare?

 

2. Om jag nu missat att kunden redan fanns (t ex genom den bristfälliga sökfunktionaliteten som beskrivs ovan) och registrerar en ny kund. Då borde eEkonomi kunna göra en automatisk kontroll bland befintliga kunder och ge mig en hint om att det redan finns en befintlig kund med samma namn.

 

/awwd

 

9 SVAR 9
AnnicaL
CHAMPION

Hej,

Det låter konstigt, när jag gör motsvarande sökning hittar programmet även på delar av adressen! Jag använder eEkonomi Pro - kan det ha något med versioner att göra? 

 

 

Testade igen och tror att den gör skillnad på små och stora bokstäver. När jag registrerar en ny kund så låter jag alltid programmet "spåra" fram rätt person/adress. Ibland är namnen lagrade med inledande stor bokstav och ibland är hela namnet stora bokstäver (som i mitt "HÅKAN CARLSSON" exempel). När jag då söker "Håkan" så missar den "HÅKAN". Borde gå lösa genom att göra sökfunktionen okänslig för skiftläge (stor/liten bokstav).

 

/awwd

Hej,

 

Jag kan inte framkalla det du beskriver utan sökningen fungerar både med stora och små bokstäver i mitt eEkonomi Smart som är ett vanlig standardprogram. 

 

Vilken webbläsare använder du? Det vore toppen om du kunde prova i en annan webbläsare än den du vanligen använder och gärna återkomma så vi får veta hur det går för dig. 

 

/Tinna

Använder Chrome och ja, nu funkar det... Det har inte funkat tidigare, och det är inte bara "Håkan exemplet" som jag haft problem med. Men nu funkar det av någon anledning...

 

/awwd

Hej,

 

Skönt att du fick det att fungera och tack för att du återkopplade. Vi brukar rekommenderar våra användare av eEkonomi att de använder Chrome eller Firefox på PC och Safari på MAC. 

 

Ha en fin dag

TInna

När jag söker, söker jag endast med gemener. Då söker datorn upp: ord/namn med enbart gemener, versalgement och enbart versalt.

 

Då blir det så här:

Sökning: håkan - ger träff på: håkan, Håkan och HÅKAN

Sökning: Håkan - ger träff på Håkan och HÅKAN

Sökning: HÅKAN - ger träff på HÅKAN

 

Om nu inte programmeringsspråken ändrats, bör det vara så här.

 

Mvh Lena

Nej, det funkar inte i alla lägen...

Använder fortfarande Chrome.

Söker på "arne viklund" = ingen träff

Söker på "viklund" och hittar "VIKLUND, ARNE." (olika hur namnen lagras när jag hittar nya kunder i adresssökningen, ibland blir det med BARA VERSALER) och efternamn före förnamn).

 

/awwd

Om du söker på arne viklund kommer maskinen leta efter arne mellanslag viklund. Därför får du ingen träff. Söker du på enbart viklund kommer Arne fram, men även andra med det efternamnet.

 

Mvh Lena

samma här; ja använder eEkonomi Smart och skriver jag in ett b eller B så får jag alla kunder som har ett i namnet