Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Petter B
MEDLEM

Ta bort allt som har med moms att göra

Vi är en ideell förening som inte redovisar moms. Trots att jag talat om detta för Visma E-ekonomi så fortsätter programmet att tillbe Skatteverket.

Vad mer kan jag göra för att slippa programmets ständiga frågor om moms?

 

Exempel på hur programmet gör fel:

- Fakturatolkning. Drar jag in en elräkning så lägger e-ekonomi upp ingående moms i konteringen, trots att vi ska bokföra hela kostnaden (inklusive moms) på konto 5020.

- I varenda vy med kontering så är Momskod fält nr 2, och det blir många klick på tabb för att hoppa förbi. Går det att slippa helt?

- Kontoplanen innehåller 46 momskonton, som inte kan inaktiveras eller tas bort. När man letar efter rätt konto måste man alltid scrolla förbi dessa.

4 SVAR 4
Pacsac
CHAMPION

Den motorklubb jag bokför till i eEkonomi Smart, så är den registrerad som "Redovisar ej moms" i företagsinställningar/bokföringsuppgifter

Därmed är alla momskonton "borta" från kontoplanen

 

Då vet jag inte hur ni gjort det. Jag har valt "Redovisar ej moms" när jag registrerade organisationen i e-ekonomi, och det är fortfarande valt under företagsinställningar, men alla momskonton ligger kvar. Enligt Visma support går det inte att få bort dem.

Två galna idéer:
Kan det vara så att det finns transaktioner på kontona?
Eller att man måste göra denna inställning innan man alls påbörjar någon kontering (eller ens skapar ett nytt år)?

Hej @Petter B 

Välkommen att slå en signal till supporten så ska vi kika på hur det ser ut hos dig och hjälpa dig så du kommer vidare. 

 

Ha en fin dag!

//Tinna