Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MatsEngström
MEDLEM

Tillgång till databasen

Hej, undrar om det finns någon möjlighet att få tillgång till databasen i eEkonomi? 

Tex kunna accessa data via ODBC från Excel för att extrahera data.

 

6 SVAR 6
Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej @MatsEngström

Tack för din förfrågan! 
Tyvärr kan vi inte ge extern tillgång till databasen för eEkonomi på grund av säkerhetsskäl och företagets policy. 

Detta löser troligtvis inte ditt problem men om du skulle du vara intresserad att bli utvecklarpartner till oss så kan du kika in på vår hemsida. 

Trevlig helg! 

//Ebba

Khedron Wilk
CHAMPION

Bortsett från säkerhetsaspekten så skulle jag tro att respektive kund strikt talat inte finns i systemet med en egen databas.
Detta i kombination med att databaserna helt eller till delar ligger i molnet (Azure?) så kan det vara lite klurigt, även om man teoretiskt skulle kunna använda Azure Data Explorer från en ODBC-koppling.

 

Beroende på vad det är för data du vill "knåda" så kan det finnas delar av eEkonomis API som kan användas. Kanske titta bland tredjepartsleverantörer om det är någon som gör det du vill?

//Amatör-gissar den glada bokföringsamatören

Hej @MatsEngström 

På hemidan under Visma Integration kan du söka efter integrationer till ditt program och vill du ha prata med någon av mina kollegor som arbetar med integrationer är du välkommen att kontakta oss på telefon 0470-70 60 00. 

Snyggt inspel @Khedron Wilk 

 

//Tinna

 

Ingenting är omöjligt om viljan finns. Alla företag utgår jag ifrån är identifierbara. Visma är inte unikt på något sätt.

Det som skulle lösa mina problem är att göra en Excelvariant av alla rapporter utan rubriker etc, bara transaktionsdata, inte svårt alls att fixa.

 

Hej Mats! Om du inte redan gjort det så prova https://eaccounting.vismaonline.com/#/common/future.

Nu har visserligen Visma Spcs sagt offciellt nej men ovanstående länk tycks vara vägen att vandra för önskemål numera. Och vad kan vi som användare göra annat än att tjata lite på dem? 🙂 Om tillräckligt många önskar samma sak så...

 

Högst personlig sidonot från någon, som i flera år upprepade gånger, både i forum, i telefon och till med i fysiska möten med Visma Spcs, haft åsikter om deras utvecklingsarbetet, måste jag dock tillägga att i princip finns det ingenting i ett system som eEkonomi som faller under kategorin "inte alls svårt att fixa". Varje ändring har bieffekter och ger upphov till följdönskemål för att inte tala om en ryggsäck av underhåll. Med det sagt så skall alla önskemål in, tycker jag, och utvärderas av Visma. De kanske behöver bli bättre på att förklara för oss användare (kunder) varför vissa saker inte är så enkla?

 

 

 

 

Snyggt @Khedron Wilk och får be om ursäkt till @MatsEngström att jag inte tänkte på att tipsa om att vi kan ta in det som ett önskemål tidigare. Jag kan inte annat än att hålla med dig i alla punkter du tar upp Khedron. Varje önskemål, stort som litet går våra produktägare igenom och utvärderar. Vi önskar såklart att vi kunde genomföra alla önskemål vi får in. Vi tar med oss feedbacken och ska se över om vi kan bli duktigare på att dela med oss om varför vissa önskemål inte är genomförbara/ prioriterade. 

Tips framåt! Vi har faktiskt precis satt upp en struktur för att när vi släpper våra nyhetsartiklar här i forumet så ska vi även berätta vilka av nyheterna som varit kundönskemål. Detta har varit efterlängtat. Vi kommer även att i fliken nyheter på respektive produkt att be om input lite då och då på olika funktioner. 

Har ni fler tips eller synpunkter tar vi tacksamt emot det. Gäller det produktönskemål så lämnas önskemålen i respektive produkt. För eEkonomi så är det längst nere till vänster i programmet Feedback och förslag

Önskar er en fin eftermiddag! 

// Ebba