Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tvång att bokföra på Resultatenhet

Det går inte att tvinga bokföring på resultatenhet i systemet idag, försåvitt man inte bokar via kundreskontran eller leverantörsreskontran. I vårt fall är 99% av bokföringen inte av den typen. Det blir lätt att missa resultatenhet när det inte är tvång, och då hamnar kostnader och intäkter i Limbo när man drar ut resultatrapporter per kostnadsställe. Det är URKASST tycker jag. Går det att ordna?

6 SVAR 6
CarinaEsp
CHAMPION

Vilket system bokför du i?

Om du har Visma admin så har jag för mig att man anger i kontoplanen om det ska vara tvång på resultatenhet eller inte.

Kontakta supporten, de brukar vara super att prata med när det gäller programfrågor.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag jobbar i Visma eEkonomi smart. Jag har dragit det i supporten, det går inte att tvinga resultatenhet annat än i kund- och leverantörs reskontran. 

 

Jättedåligt!

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej! 
Det stämmer, funktionaliteten finns tyvärr inte i Visma eEkonomi idag. Jag tar det vidare som ett önskemål!

Marielle W
~Content producer, Visma eEkonomi~

Jocke - JP Ekonomiservice
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Eftersöker även jag detta att när Resultatenhet är aktiverad att systemet tvingar en att bokföra det på en resultatenhet 

// Jocke - JP Ekonomiservice
Khedron Wilk
CHAMPION

Även jag skulle gärna ha detta men jag kan tänka mig att det är en liten utmaning att få till på ett bra sätt.

Ett alternativ är att göra det tvingande överallt där användaren alls kan ange resultatenhet.

Men... hur skall man handskas med de situationer då användaren inte kan ange resultatenhet? Till exempel så vid skapande av kundfaktura och skapande av momsredovisning så lägger systemet ibland till en avrundning (konto 3740). 

 

Idag får vi gå in och ange resultatenhet på dessa rader i efterhand. Klart, skulle man kunna koppla kunder till specifik resultatenhet och samma med momsrapporter skulle jag bli själaglad...

CarinaEsp
CHAMPION

De flesta system har ju så man kan göra valet om markören ska stanna i fältet eller inte och därutöver så brukar det finnas val om det ska vara valfritt eller tvingande. Det kan ju finnas vissa konton som man vill ha det tvingande medan det på andra inte ska med.