Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

intäkter, kostnader och resultat

Hej!

På startsidan under "Intäkter, kostnader och resultat" så står det att mina kostnader under året är ca 2500:- (vilket ej stämmer) men när jag klickar på dessa kostnader så kan jag se att ca 10k hamnar under övriga externa kostnader. Innebär detta att dess inte är avdragsgilla? Mitt "reslutat" blir ju nu betydligt högre (när enbart kostnader på 2500:- räknad in) än när alla kostnader räknas in. Skulle behöva lite hjälp med att tolka dessa siffror för att kunna lämna in en korrekt preliminär inkomstdeklaration.

Allt gott,

Saga Backteman

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Jag använder alltid en korrekt utskriven Resultaträkning som underlag för Preliminära Inkomstdeklarationer.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Khedron Wilk
CHAMPION

Det beror väl på vad det är för kostnader men "övriga externa kostnader" innebär inte i sig att det inte är avdragsgillt.

Som Roffakab tipsar om, skriv ut en resultatrapport så ser du vilket konto(n) de där 10.000 ligger på.

Det går också att klicka på staplarna i rutan för Intäkter, kostnader och resultat, och respektive stapel nedbruten.

 

Det jag undrar är om du kanske gjort någon felkontering? 2.500 i relation till 10.000 känns misstänkt likt moms och motsvarande kostnad exkl moms.

Tack för svar.
Det verkar som totala kostnader räknats ut som Övriga externa kostnader + övriga momspliktiga inköp (4500) men att övriga momspliktiga inköp skrivits som en positiv siffra, dvs. ca (-10.000) + 8000 = 2000. Kan det vara något jag missat med kontering på 4500?

Hej @Saga Backteman!

 

Jag ser att du fått hjälp på vägen av våra duktiga champions och att du har börjat gå igenom din bokföring för att undersöka vad som kan vara avvikande. Om du behöver fortsatt hjälp med att titta igenom bokföringen så kan det vara bra att ta hjälp av en redovisningskonsult så att den preliminära inkomstdeklarationen blir rätt och riktig. Kanske till och med någon av herrarna i tråden har möjlighet att ta emot dig? 🙂

 

Önskar dig en fin helg!

/Tinne