Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nellie 123
MEDLEM

om konto 4057 eller 4546

Hej, jag har en fråga angående om vilket konto som är lämpligt att använda när det är en faktura som gäller ett inköp från Europa, borde vi bokföra inköpet på konto 4057 eller 4546. Varorna är livsmedel och jag bokförde inköpet på det här viset och vill gärna veta om det är rätt för att vi har en del andra fakturor som behöver rättas till om så är fallet.  Tack på förhand ,med vänliga hälsningar nellieSkärmbild 2025-04-10 105011.png

2 SVAR 2
LW -60
UTFORSKARE

Enligt en tråd här hos Visma, ska det se ut så här, och naturligtvis är siffrorna påhittade, så ta dina egna:

LW60_0-1744277430443.png

Lycka till, Lena

Joachim E
MODERATOR

Hej

Konteringen du gjort blir korrekt eftersom det är 12% moms på livsmedel i Sverige då är konto 4057 korrekt.

Om du skulle köpa i varor som är belagda med 25% moms i Sverige så använder du konto 4056.

Vill man ha kostnaden på konto 4 000 direkt utan att behöva göra en omföring mellan 4000 och 4599 så kan du bara ange konto 4000 och sedan byta ut momskoden till 20 (12%)

Konteringen jag bifogar som en bild ger samma resultat som den konteringen du bifogade men du slipper två rader i den.
Observera att momskoden jag markerat måste läggas dit manuellt.

/Joachim