Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Johannes4
MEDLEM

Ändra kreditfaktura till vanlig leverantörsfaktura vid inläsning av underlag

Hej!

 

Har ett återkommande problem med att vissa fakturor tolkas som kreditfakturor när de skall vara vanliga fakturor vid inläsning av leverantörsfakturor. Jag hittar inget sätt att ändra fakturan ifrån statusen "kreditfaktura" till "vanlig leverantörsfaktura", varken i funktionen "inläsning underlag" eller efter att fakturan har lästs in som leverantörsfaktura.

 

Jag kan ändra konteringen så att debit och kredit blir rätt, men det blir fortfarande problem om fakturan felaktigt har statusen som "kredit". En tanke vore om programutvecklarna kunde lägga till en funktion för att kunna ändra statusen ifrån "kredit" till "faktura" vid inläsning av underlag. (eller det kanske redan går, men jag fattar inte hur?).

 

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Johannes4!

 

Utifrån det du skriver så tolkar jag dig som att du använder VIsma Scanner för att tolka och mejla in underlaget till Visma Administration - återkoppla gärna om jag har missuppfattat dig. När du använder den typen av inläsning så stödjs dessvärre inte kreditfakturor, då programmet inte kan urskilja kredit- eller debetfakturor. Av den anledningen går det därför bara att skanna in debetfakturor, vilket kan vara orsaken till att du inte får korrekt inläsning.

 

Detta är dock möjligt när man läser in underlag som e-fakturor, det kanske skulle kunna vara ett alternativ för dig att använda istället om du vill läsa in både kredit- och debetfakturor? Vill du läsa mer om hur du jobbar med e-fakturor så skickar jag med vårt hjälpavsnitt Läs in underlag, kika under fliken E-faktura.

 

Däremot tycker jag att du har ett bra förbättringsförslag som du väldigt gärna får skicka in till oss via Förbättringsförslag Min Sida i Visma Administration.

 

Återkom gärna om jag har missuppfattat din fråga eller om du har några andra funderingar.

Önskar dig en fortsatt fin dag!

//Tinna

Johannes4
MEDLEM

Hej Tinna!

 

Jag använder den inbyggda funktionen Autoinvoice i Visma Administration 2000 för automatisk tolkning av leverantörsfakturor. Leverantörerna skickar fakturorna till inscanningscentralen i **bleep**ersta.

 

Kreditfakturor stöds i normala fall, och det funkar ofta bra. Exemplet ovan är när den automatiska tolkningen blir fel, när roboten i **bleep**ersta har en dålig dag, vilket händer då och då.

 

Jag har skickat in förbättringsförslaget på Min Sida för en tid sedan, men då jag inte fått någon återkoppling tror jag inte att det har kommit fram.

 

/Johannes.

 

 

Hej @Johannes4 

Tack för ditt förtydligande.  

 

Eftersom du säger att det händer då och då hade det bästa varit om du kan kontakta mina kollegor på supporten. Om det är så att det är exempelvis fakturor från en specifik leverantör som är svåra att tolkas, så kan scanningscentralen lägga in ett undantag och hålla ett extra öga öppet för den leverantören och se till att fakturorna tolkas rätt. Supporten tar sedan kontakt med scanningscentralen för att se till så att det blir rätt. 

 

När det gäller av idéer från våra kunder så gjorde vi en förändring under våren 2022 där vi flyttade hela idéhanteringen från forumet direkt in i respektive produkt. Detta innebär att vi inte har samma möjlighet för återkoppling som tidgare. Läs gärna mer om vad det innebär i tråden Vi flyttar idéhanteringen från forumet till era produkter

 

Välkommen att kontakta vår support

// Anton