Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sjölander
MEDLEM

Återrapporteringsfiler från Nordea

Har under förra veckan skickat vår först XML-fil via Nordea. Inga problem alls. 

Nu var det dags för att läsa in återrapporteringsfilen, men det fungerar inte. Får upp ett felmeddelande "Filen är inte återrapportering från PlusGiro eller Bankgiro".

Var i kontakt med Vismas support igår via chatt, hon menade på att nda-filen jag laddat hem från Nordea inte var en DA1-fil som Visma säger att det ska vara i återrapporteringen från Nordea. 

Var då i kontakt med Nordea som säger att nda-filen visst är en DA1.

Kan ni andra läsa in återrapporteringsfiler från Nordea?

Har ni behövt göra några speciella inställningar? Förutom de som står på Vismas sida?

12 SVAR 12
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej,

Har du fått det att fungera eller krånglar det fortfarande? Om det fortfarande inte fungerar att ladda upp filen behöver du ta kontakt med supporten igen för det är i den kanalen har vi möjlighet att koppla upp och säkerställa att allt ser korrekt ut. Lägger in programhjälpen Återrapportering av leverantörsbetalningar  här också så kan du dubbelkolla om du vill så du inte missat någon inställning.  

 

Om banken säger att filen som genererats är en DA1-fil så får vi backa och kolla på det igen känner jag. Välkommen att kontakta supporten och hänvisa gärna till forumtråden.

 

/Tinna 

 

 

Hej,

 

Nä det fungerar fortfarande inte. 

Jag har dubbel och trippelkollat att alla inställningar är så som ni skriver på hemsidan. 

När jag var i kontakt med supporten via chatt, så var hon uppkopplad mot min dator och kollade av det också. Upplevde dock att när hon inte hittade något fel, så valde hon att säga att filen var fel istället. Det var inget tal om att det var fel på filen innan dess att hon konstaterat att allt annat såg rätt ut.

Jag tar det en runda till med supporten då. Det hade dock varit intressant att höra om andra som använder sig utav Nordea och XML-filer har fått det att fungera. 

Hej igen! 

Tråkigt att höra. Återkoppla gärna till mig så jag vet hur det går för dig. 

 

/Tinna

Hej,

Det går fortfarande inget vidare för mig. 

Nu har jag dock lagt det lite på is för att koncentrera mig på årsbokslutet istället. 

Var i kontakt med en trevlig kille på supporten för säkert 3 eller 4 veckor sedan. Han lovade att undersöka vad det är för typ av fil Visma vill ha som återläsningsfil efter en XML-betalning och sedan återkomma till mig på mail. Men har jag hört något? Nej inte det minsta. Finns det någon som kan svara på det?

Hej!

Hade verkligen hoppats att detta skulle ha löst sig för dig och är ledsen att så inte är fallet. Vill be dig om att än en gång ta kontakt med mina duktiga kollegor på supporten och hänvisa till att det finns ett ärende gällande detta registrerat på ditt kundnummer. Jag har lagt in hela forumtråden i ärendet så du ska slippa dra allt från början. Nu behöver vi reda ut varför det inte fungerar så välkommen att höra av dig. /Tinna

Hej igen,

Nu är årsbokslutet klart och jag har tagit nya tag med XML-filen.

Har varit i kontakt med Nordea på nytt och enligt dem är den enda filen som jag kan få som återrapportering en camt054.

Vilket går att läsa här: https://www.nordea.com/sv/vara-tjanster/cashmanagement/oursolutions/corporateaccess/#tab=Documentati... 

Lite synd att ni har släppt en funktion där man ska kunna skicka XML via Nordea, men ni har inte stöd för återrapporteringen. Inte konstigt att jag inte har fått det att fungera. 

Hej!

 

Vi undersöker saken och återkopplar till dig så fort vi har mer information. 

 

Ha en fin dag!

/Jenny

Hej igen, 

 

Vi bevakar förändringarna som sker hos bankerna vad det gäller när de kommer att sluta hantera nuvarande formaten och enbart hantera formatet för XML/ISO20022 (dvs Pain.001.001.03 resp CAMT053/CAMT54). 

I vår skrivna hjälp kring Återrapportera leverantörsbetalningar beskriver vi vad det är för format vi stödjer.

När det gäller Nordea så kan de skicka en återrapportering i formatet DA1 om man använder sig av Nordea Business men använder du dig av Corporate Access är det Camt054 som skickas och det formatet stödjer vi inte.   

 

Sker det några förändringar gällande denna hanteringen uppdaterar vi självklart här i tråden!

 

Ha det fint!

/Jenny

 

 

Hej @Sjölander!

 

Nu har vi stöd för återrapporteringsfil i format CAMT.054 om du använder Nordeas filbetalningstjänst Corporate Access. Du hittar version 2021.3 på vår hemsida under Ladda ner/uppdatera. Läs gärna versionsnyheterna för att ta del av allt annat som kommit i versionen. 

 

Ha det fint!

/Jenny

Hej Jenny Sjöström Sannéus. 

Jag har just lagt in XML och skickat testfiler till Handelsbanken och det gick bra men får det inte att fungera med återrapporteringen av CAMT.054 debet.

Har funderat på om man måste ha skickat betalningsfilen i XML för att kunna återrapportera i CAMT.

Är det så? Kan jag inte återrapportera i CAMT.054 om jag har skickat betalfilen i LB-format?

Mvh

Annika

Hej @Annika36!

 

Ja precis, för att kunna läsa in en återrapporteringsfil i format Camt.054 behöver själva betalfilen du har skickat till banken vara i XML-formatet. Det går inte blanda betalfiler och återrapportering mellan de olika formaten 🙂 

 

/Jenny

Bra! Tack för svar. Då behöver jag inte stånga pannan blodig med att försöka para ihop äpplen med päron 🙂

Gott Nytt År!

/Annika