Vi har Administration 2000 och använder oss av Nordeas tjänst Fakturabetalningsservice för utbetalningar, vilken inte stödjer att man skickar med kreditfakturor i betalfilen. Därför så måste vi göra kvittningar mot kreditfakturor internt och sedan betala ut resterande belopp på debetfakturan. För att mottagaren ska veta varför inte hela fakturabeloppet utbetalats så brukar jag skriva in en kommentar i meddelandefältet (om man öppnar upp en betalrad i rutinen utbetalningar så finns fältet Meddelande).
Vart kan mottagaren se detta meddelande? Jag testade att skriva in en kommentar där när jag gjorde en utbetalning till ett annat av våra företag och trodde att kommentaren skulle synas i det nya fältet vid Återrapportering inbetalningar som heter "Extra information från betalfil". Men där står det inte med.
Hej jag måste ta upp denna tråden igen
Jag har mycket utlandsbetalning och kreditfakturor som skall dras av, detta gör jag manuellt innan jag skickar xlm filen till banken.
i Utbetalningar anger jag i info/fakturanummer vilken kredit som jag har dragit av som exempel ursprungligt fakturanummer 22301963 och jag lägger till 22301963, 22206322 Jag har upptäckt att detta meddelande inte går med i filen utan det som skrivs i filen som referens utan det är det fakturanummer som finns registrerat i leverantörsfakturor, detta går inte att ändra då fakturan är journalförd. Leverantören får således aldrig ett korrekt meddelande om vilken kreditfaktura som är avdragen. Jag har försökt hitta om det är fel i någon inställning men hittar inget om detta. Det måste således var ett feltänkt hur man använder info/fakturanummer i utbetalningar då man tror att det är det meddelandet som när betalningsmottagaren. Detta skapar mycket extrajobb då leverantörerna ofta inte klarar ut hur betalningen skall bokas av på deras sida och då bokar av fel eller skickar påminnelser på betalda fakturor som dom inte har bokat av korrekt på deras sida. Så frågan är hur jag löser detta utan att behöva redigera xlm filer?
Mvh. Helge Lind - CFO
Hej @Helge Lind1
Tack för att du hör av dig till oss i forumet.
Vi har provat att skapa betalfiler med inställning Nordea (det framgår inte vilken bank du har så vi valde Nordea). Både när du väljer formatet XML och P03 så kommer den texten du skriver i rutan Info/Fakturanr med i betalfilen.
Den texten måste du skriva i denna rutan när du står inne under Utbetalningar och där dubbelklickar på fakturan så du kommer in i kortläge.
Hoppas detta hjälper dig och att du får en fin dag
//Tinna
Tack för info.
Jag har ju lagt till infon om avdragen kreditfakturanummer i listläget och då funkar det tydligen inte. Men ser att det blir korrekt i kortläget tackar för den infon.
//Helge
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.