Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lars A
MEDLEM

Min säkerhetskopia blir ofantligt stor

När jag gör en säkerhetskopia av mitt företag i Admin 500 blir den enorm - 16Gb+.

Försökte chatta, men det gick "sådär", uppfattade dock att jag skulle radera så många gamla år som jag kunde.

Har därför nu tagit bort alla bokföringsår från 2001 till och med 2016, vilket gör att filen nu är på 16Gb+, dvs helt oförändrad!

Hur kommer det sig att den blir så enormt stor, oavsett hur många år jag har i programmet och att den dessutom tar nästan 10 minuter att genomföra?

Känns som det måste vara något fel.

7 SVAR 7
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Lars,

 

Vad jag förstår så har du arbetat länge i Visma Administration och har säkert mängder av t ex fakturor från de många år som verkar finnas upplagda i din databas. När du raderar ett bokföringsår innebär inte detta att du även raderat fakturor och andra dokument utan de ligger kvar och det är bokföringen som du raderar. Detta kan vara orsaken till att du inte upplever att säkerhetskopian har minskat nämnvärt trots att du raderat många bokföringsår.  

 

Vi har tagit fram en arbetsgång för rensning av dokument som noga beskriver allt från förberedelser till hur du går till väga rent praktiskt om du önskar göra en rensning. I instruktionen kan du läsa om de förutsättningar som gäller för en rensning och jag vill be dig vara extra noga med att säkerhetskopiera innan du påbörjar ditt arbete. Är ni flera användare av programmet är det även ett hett tips att utföra rensningen i slutet av arbetsdagen och kanske börja med ett kortare intervall för att kunna göra en uppskattning av hur lång tid processen kommer att ta. 

 

Hoppas denna instruktion och lilla utläggning kan vara ett stöd för dig och annars är du självklart välkommen att höra av dig antingen till supporten eller till oss i forumet. 

 

Önskar dig en fin dag!

/Tinna

Hej Tinna,

Tack för snabbt svar!
Kan säga att jag i systemet endast har 2 kunder och 5 kundfakturor.

Det gör mig ännu er fundersam varför detta händer.

Mvh,

Lars

Hej Lars,

 

Jaha där sprack min teori 🙂  Skulle verkligen rekommendera att du ringer in till mina duktiga kollegor på supporten så har de möjlighet att koppla upp och kontrollera vad det är som gör att du får en sådan gigant till säkerhetskopia. Om du vill får du gärna återkoppla till mig här i forumet när ärendet är löst så jag vet att allt gått bra för dig. 

 

Varmt välkommen att höra av dig till supporten!

/Tinna

Hej Tinna,
Jag försöker med det igen.
Senast gick det inte så bra, med nedkoppling av chat, fördröjning i svar, svar som annan kund skulle haft etc.

Mvh,

Lars

Davor P1
CHAMPION

Var sparar du de PDF filer som skapas av Visma? Själv har jag en inställning så att kundfakturorna tas med i backup filen då de ligger i en mapp under FTGxx där "allt annat" ligger

 

Kan det vara så att säkerhetskopian sparas i samma mapp som Visma administration? Detta kan göra att datorn hamnar i en loop och spararar om sig själv......

 

//Davor P

 

 

Hej Davor,
Jag har en helt separat mapp under "Dokument" där jag sparar min backup.

Så det borde inte vara problemet, men tack för input!

Mvh

Lars

Hur stor är din FTGxx mapp med "allt" material?

 

Själv har jag 8 GB data som vid backup blir 2 GB. då har jag med kundfakturor och leverantörsfakturor som kommer från Autoinvoice med i detta material.