Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ann H_
MEDLEM

Sända kundfakturor via lokal e-post utan redigering - version 2021.3

Vi sänder många fakturor med lokal e-post och har tidigare kunnat välja utan redigering vilket innebär att fakturorna går iväg till e-postadressen från kundregistret. Efter uppdateringen öppnas outlook och för varje faktura måste vi klicka på skicka, en för oss tidsödande och meningslös uppgift. I de fall vi tidigare velat sända fakturan till en annan e-postadress har vi enkelt ställt oss på just den fakturan och då har outlook alltid öppnats sig och där har vi kunnat välja annan e-postmottagare. Hur gör man denna inställning i version 2021.3?

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-05-16

6 SVAR 6
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej @Ann H_ !

 

Tack för att du skriver in. Det här ska vi hjälpa dig tillrätta med. 

 

För att ställa in så att du kan skicka kundfakturor utan redigering likt du gjorde innan behöver du ta följande steg i programmet: 

  1. Gå till Försäljning - fakturahantering
  2. Markera minst två fakturor ute till vänster
  3. Klicka på Skicka fakturor
  4. Klicka på pilen till höger om pappret/skiftnyckeln uppe till vänster
  5. Välj Skrivarinställningar
  6. Markera rutan Skicka e-post utan att öppna för redigering
  7. Klicka på Ok
  8. Nu ska du kunna skicka fakturorna utan att de öppnas som ett utkast igen. 

Jag bifogar två bilder nedan för att förtydliga. 

Visma A skrivarinställningar 2.PNGVisma A skrivarinställningar.PNG

 

Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Har du några fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig i tråden igen. 

 

Ha en fin helg!

 

/Agnes 

 

 

 

 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Hej Agnes,

Det visade sig att detta var redan inställt i våra bolag, vi har dock fortfarande problem då vårt outlook uppenbarligen och tyvärr lite random   betraktar vissa fakturor som en virusrisk, så vi är tvungna att välja mellan neka och tillåta faktura för faktura, väldigt tidsödande och irriterande, något som för en av våra medarbetare hände redan i januari och att vi fick information att detta skulle försvinna vid uppdateringen, men tyvärr nu är det istället alla tre hos oss som får detta problem.

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Ann!
Jag förstår att detta ställer till det för er men när det gäller det du beskriver så är det inte någon inställning i vårt program som  gör att det blir såhär. Vissa antivirusprogram och brandväggar kan vara extra känsliga och jag misstänker att det i ert fall är just ju. Börja med att du ställer frågan tilll den som har hand om IT hos er så kan hon/han säkert göra en inställning som släpper förbi fakturorna. 

 

Om inte en förändring i antivirus eller brandvägg har någon effekt så behöver du ta kontak med supporten som får koppla upp och se om vi kan se något avvikande. Vi  i forumteamet blir jätteglada om du sedan uppdaterar här i tråden så vi vet att det har löst sig för dig och dina kollegor. 

 

Trevlig helg! 

Tinna

 

Har även jag fått det här problemet när jag skickar via lokal e-post. Har ju hittat "lösningen" man jag tycker att den är rätt usel då den innebär att man skall ändra inställningen i Outlook till att aldrig varna om misstänkt aktivitet, vilket då även är "rekommenderas ej" av Microsoft. Borde ju gå att lösa så att Outlook "känner igen" Visma eller att själva programmet är godkänt.... Att öppna den här möjligheten för stök känns ju så där. Visst kan jag välja att skicka e-post via Visma men det kostar ju pengar och när man har, eller kanske borde ha, en gratis möjlighet så bör den ju gå att använda. Så just nu så får jag väl sitta här och godkänna dom... fakturorna.... en efter en.....

Ewy Lindgren
MEDLEM

För min del kan jag inte skicka fakturorna direkt.

Jag behöver få upp fakturan i ett e-postmeddelande så att jag kan byta ut fakturan till en faktura som är en sammanfogad pdf eftersom våra kunder kräver attesterade underlag tillsammans med fakturan. Bra att det finns olika alternativ.