Hej!
Uppdaterade till version 2022.3 (Administration 2000) i morse.
Knappen Skapa e-post i ordervyn fungerar inte utan att man måste välja utskriftsval en gång till! D v s man kommer till samma läge som om man väljer Skicka.
Kommer det rättas tillbaka??
Hej Liselott!
Tack för att du uppmärksammar oss på detta. Vi undersöker detta och återkommer när vi har mer information att delge.
Önskar dig en riktigt fin jul!
/Tinne
Kom hit för att också rapportera detta problemet. Skapa e-post väljer inte utskriftsval: lokal e-post utan man måste varje gång manuellt byta från skrivare till lokal e-post.
I Beställningar fungerar det som det ska.
Hej!
Vi har rapporterat det här som ett fel i programmet och återkopplar när det finns en lösning på plats.
Ha det gott!
/Jenny
Hej!
Vi har nu släppt en rättningsversion av Visma Administration, 2022.33 där det här problemet är rättat. Versionen finns att hämta antingen via Hjälp - Uppdatera programversion alternativt via vår hemsida under Ladda ner/uppdatera.
Ha det gott!
/Jenny
Hej,
Vi har nu uppdaterat till 2022.33 men det blir ju fortfarande ett felmeddelande i order att dokumentet redan är skickat och man får då trycka OK för att komma till mejl. I beställningar fungerar det utan detta extra tryck. Fixar ni till detta så att det fungerar likadant i order är vi tacksamma! Detta kostar oss extra pengar då vi har vårt program på en extern server och får betala för att få hjälpen med uppdateringar...
Vi reagerade också på detta. Man måste klicka ur ordererkännande om man ska slippa felmeddelandet. Vi skriver ut ett ordererkännande och sen skickar vi den på mail så blir extrajobb på varje order.
Hej!
När det gäller kommandot för att Skapa e-post har vi valt att se till så att hanteringen blir samma för order som för kundfakturor där du också får information om dokumentet redan är skickat. Ändringen för kundfakturorna gjordes i samband med att vi gjorde om fakturahanteringen. Önskar ni annan hantering rekommenderar jag er till att dela era förbättringsförslag via Startsidan i programmet.
@Lennie - Ett tips till dig som jag hoppas att du har användning för, är att du använder dig av lokal e-post som utskriftsval på kunden och sen väljer att det ska skrivas ut kopior till skrivaren i företagsinställningarna. Detta hittar du under Arkiv - Inställningar -Företagsinställningar - Mallar. Då får du ut ordererkännandet både på skrivaren och via e-post till kunden!
/Jenny
Tyvärr tror jag ni har tagit ett steg in i den digitatliserade världen som vi användare har svårt att få att fungera. Om jag ska följa ert tips ovan tex så skapas ju kopian och e-posten samtidigt. Om jag då vill kontrollera ordern i pappersform innan jag skickar den måste jag gå till skrivare som inte finns i min närhet och hämta kopian och sen skicka e-posten. Det är ju bra, men jag skriver 10-20 order samtidigt, ska jag då gå till skrivaren varje gång så tar det oändligt mycket mer tid än att jag kan skriva ut dem och sen kolla alla samtidigt. Vi är många som fortfarande vill ha ut papperskopior. Jag tycker inte fakturautskriften är speciellt bra heller. Det är mycket svårt att se förhandsgranskningen tydligt. Dessutom vill man även där kontrollera fakturan på papper innan man skickar dem. Vissa har en till person som ska attestera dem. Det blir många extra knapptryck, först förhandsgranskning till PDF och utskrift därifrån och sen mejl.
Har man sedan en tjänst där man ska att skicka dem till en extern factoring har man ännu fler knapptryck innan man är klar. Förr kunde man skriva ut dem och svara nej på frågan om utskriften var ok. Ni gör det inte enklare för oss användare i er iver att utveckla programmen. Jag visade detta för vår IT-ansvarige igår, han bara skakade på huvudet.
Idag fick jag en makulering av en order från en kund. Vi skickar alltid en bekräftelse till den kunden att ordern är makulerad, det går inte att göra nu med er senaste uppdatering. Får bara ett meddelande att order är makulerad när jag väljer E-post. Väljer jag skicka istället och ordererkännande, plockar programmet upp en följesedel och lägger som bilaga i mejlet. Hur har ni tänkt att detta ska fungera? Man blir otroligt frustrerad över att ni inte verkar förstå hur en vanlig verksamhet för småföretagare fungerar.
Hej @Jeanette8,
Tack för dina synpunkter, jag tar dessa vidare till vår utvecklingsavdelning!
När det gäller att det kommer ut en följesedel när du väljer alternativet Skicka - Aktuellt ordererkännande är ett fel som är rapporterat. Om du behöver mejla en makulerad order så behöver du just nu istället välja alternativet Skicka - Extra orderdokument.
/Jenny
Jag har nu skapat en mall i extra dokument och plockat upp den. Det som händer är att det går att skriva ut den, men när jag försöker mejla den till kunden kommer det upp ett felmeddelande: Det finns inget att skicka.
Vad jag får göra just nu är att scanna den makulerade ordern till min mejlkorg och vidarebefordra den till kunden.
Skulle vara bra om detta rättas till.
Jag ska be att få korrigera mitt svar. Efter att jag stängt ned programdelen order och gick in igen har det kommit upp en extra rad under skickad och utskriftsval för extra dokument. Där kan jag nu välja: Extra dokument: Lokal E-post och sen skicka extra dokument. Då kommer jag till mejlen och kan skicka det.
Om man försöker maila en order som är EJ KLAR så skickas den direkt till skrivaren utan någon prompt. Senaste .33 versionen
Ytterligare fel.
Order som är klar och markerad med
Ordererkännande skickat
Följesedel skickat
Levererad bockat.
Behöver skriva ut ett till ordererkännande.
Väljer skicka - > aktuellt ordererkännande.
Det kommer ut en följesedel.
Rutan som kommer upp där man väljer vart den skall skickas (Skrivare eller mailas) där står det Skicka följesedel.
Edit. Testade att klicka ur allt. Direkt man skrivit ut ett ordererkännande kan man inte få ut en till. Utan man måste klicka ur den för att kunna skriva ut en till.
Hej,
När det gäller att det skrivs ut en följesedel när du väljer alternativet Skicka - Aktuellt ordererkännande är rapporterat som ett fel. Det finns mer information om det i inlägget Följesedel skrivs ut istället för ordererkännande som finns på fliken Kända fel här i forumet. Följ gärna det inlägget då det är där vi gör en uppdatering när vi har en lösning på plats.
/Jenny
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.