Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Tjompa71
UTFORSKARE

Summering av valuta i Banklista

Hej!

 

Jag har Visma Administration 1000 och har ett önskemål om att banklistan skulle kunna summera valuta när man gör utlandsbetalningar.

Som det är i dagsläget får man bara summan i SEK men det hade varit väldigt bra om man kunde få även valutan summerad.

Jag förstår att om man har många valutor på samma banklista att det kan bli rörigt men jag antar att de flesta inte har så många. Ett alternativ som hade funkat för oss vore att man kunnat välja vilken valuta som man vill ska summeras. Vi har alltid bara en valuta per banklista.

 

Det hade sparat en hel massa manuellt summerande för oss.

 

/Tomas

4 SVAR 4
Davor P1
CHAMPION

Hej,

 

Det närmaste jag kan komma på sådär på rak arm är att använda dig av leverantörsskuldlistan där du kan få med dig en kolumn och summering per valuta.

 

Det är kanske inte det mest optimala, men det kan hjälpa lite på vägen.

 

//Davor P

Tack för tipset!

Tyvärr är det som du skriver inte optimalt.

Hade nog funkat om man hade många fakturor att betala samtidigt från samma leverantör.

Men oftast har vi relativt få men från många leverantörer.

 

Så att få summering i valfri valuta direkt i betallistan hade varit det optimala för oss.

Även möjlighet till export till Excel av banklistan hade varit ett alternativ, om än inte lika smidigt.

 

Det som dock alltid ställer till det är ju att bankfilen aldrig kan ta hänsyn till den verkliga betalkursen i utländsk valuta, såvida du inte har en fix valutakurs via terminsoption.

 

Alla övriga kurser är ju så att säga gissningar eftersom du skickar iväg betalfilen att par dagar före förfallodatum eller betaldatum.

 

Det som dock hade hjälpt är någon form av koppling till banken så att du får dagsaktuella kurser som är dagsfärska, något som inte går att få till i dagsläget mig veterligen....

 

//Davor P

Du har alldeles rätt. I mitt specifika behov så har vi bara en valuta per banklista men jag inser att funktionen blir irrelevant om man har flera valutor på samma banklista.

 

Hade dock varit intressant om det funnits fler som har samma behov som jag.

 

/Tomas