Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Utskriftsfunktionen i Administration

UTSKRIFTFUNKTIONEN   Återinför så att man kan välja själv hur många och vilka sidor man vill skriva ut - detta är urdåligt och tar alldeles för mycket tid och blir fel i onödan!! Det var ju bra som det var, och kan knappast vara dåligt för någon att man kan välja själv!

14 SVAR 14
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Jag måste instämma!
När vi skriver ut fakturor vill vi 3-4 kopior och nu helt plötsligt efter uppdatering så kommer det 1st.
Antingen får man spara ned en pdf eller trycka x antal gånger.
Jätte Dåligt!!!!!
Davor P1
CHAMPION

Men kan ni inte ändra detta under ARKIV - FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR - Mallar?

Här kan man ställa in antalet kopior man vill ha.

Sen kan man även ställa in att man vill ha en PDF kopia av fakturan för egen hantering.

Man kan även bocka i att man vill ha kopiorna i samma fil.

När det gäller övriga utskrifter kan du välja att först göra en PROVUTSKRIFT mot skärmen. Därefter skriver du ut via CTRL+P. Då borde du få upp en ruta där du kan välja skrivare och vilka sidor du vill skriva ut.

Davor
Fd medlem
Inte tillämpbar

För min del är det så att jag skriver ut olika antal kopior, oftast mailas fakturan, ibland behöver man ha ut en viss sida i en order o.s.v. Jag vill själv kunna bestämma detta, som i alla andra skrivprogram! Känns väldigt konstigt att "Visma" har tagit bort denna funktion, kan inte vara till nackdel för någon tycker jag!!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag håller också med, men av en annan orsak. Som det är nu måsta man gå igenom varenda faktura före utskrift och kolla så det skrivs ut till e-post som vi vill. Om det inte står e-post måste man gå in på varje kund och ändra på utskriftsfliken.

Så som det var förut var bättre, MEN med tillägget att om e-post saknas, så kunde man bara lägga till en e-postadress. Det hade varit bra då om man hade kunnat välja att få ut fakturan på papper med kopia istället.

Jag utvecklar gärna detta om det är av intresse.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Monica, lägg till kolumnen Utskriftsval i din kundfakturalista så ser du snabbt vilket val du angett på respektive faktura. Om några fakturor har fel utskriftsval ändrar du det snabbt genom att markera fakturorna i listan och välja Massuppdatera.

För att ett korrekt utskriftsval ska föreslås på nästa faktura för samma kund är det givetvis bra att ställa in detta även på kunderna i kundregistret eller så ställer du in att E-post ska vara normalvärde i Företagsinställningar - Försäljning. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för tipsen.

1: Massuppdatera tar otroligt lång tid att göra. Gör det på det vi säljer i Webshopen för att ändra fakturautskrift till PDF, då vi inte skickar dessa till kund. Förstår inte varför det tar så lång tid.

2: Om jag väljer e-post som normalvärde, vad händer då om det inte finns någon e-post reg på kunden? Kommer det då upp en fråga "vill du istället skriva ut fakturan på papper?" Det skulle vara mycket bra!

// Monica

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Monica, 

Tar det lika lång tid för dig att massuppdatera uppgifter i andra register? t.ex. kunder? Hur många poster handlar det om när massuppdateringen tar lång tid på fakturorna? Tar det lång tid oavsett hur många fakturor du valt?

Om du väljer E-post som normalvärde anges detta på nya kunder och de dokument du skapar för dessa. Om Skrivare ligger kvar på någon gammal kund och du skapar fakturor för den kunden är det fortsatt kundens val som föreslås på nya dokument, så det kan vara bra att känna till. Massuppdateringen rekommenderas även i kundregistret för att uppdatera utskriftsvalen.

Om det saknas en e-postadress på en kund får du meddelande om detta och möjlighet att ange en tillfällig e-post eller att avbryta utskriften för det dokumentet. För att välja skrivare eller alternativ metod behöver du ändra utskriftsval på dokumentet innan utskrift eller välja direktutskrift av dokumentet, där alla utskriftsmöjligheter presenteras. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Antal kopior varierar beroende på vad man vill skriva ut.
När man tar provutskrift eller förhandsgranska och ctrl+p kommer inte valet upp med antalet kopior.....
Så tyvärr fungerar inte det:(
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Johanna, om du inte vill ställa in ett förutbestämt antal kopior kan du ange antalet egna kopior vid själva utskriften under Inställningar i utskriftsdialogen.

Eller menar du att du vill kunna ange ett antal kopior på provutskriften?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Håller med alla andra föregående talare/innor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Håller också med alla andra!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Håller med!

Sedan har jag en fundering när man skriver ut Leverantörsskulder / Kundfordringar skulle jag vilja få med ALLA som är registrerade inte tom datum man skriver ut. Men det kanske är en inställning som jag missat. Innan uppdateringen så behövde jag inte sätta datum längre fram i tiden för att få ut detta. Tar lite tid innan man fattat/hittat hur man skall göra.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Maria, jag bryter ut ditt inlägg i en egen tråd så vi kan diskutera din fråga separat.

Du hittar den nya konversationen här: Leverantörsskulder/Kundfordringar
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej på er, 

Tack för era inlägg och synpunkter. Som ni ser har det dykt upp flera olika frågor i den här tråden, som jag svarat på som kommentar till respektive inlägg. Till det vill jag besvara era funderingar kring att vi idag saknar möjlighet att välja exakt sida att skriva ut. 

Förändringen i sig har varit väldigt medveten och vi var beredda på att den tidigare utskriftsdialogen via Förhandsgranska skulle saknas av vissa användare. Vår vision i förändringen var att skapa en helhet i utskriftsrutinen som ska passa många olika utskriftsval. Programmet har fram till 2014-versionerna varit väldigt formade av pappersutskrifter till skrivaren men idag ser vi att fler och fler fakturor skickas med e-post/elektroniskt. Förhandsgranskningen har vi därför valt att låta vara just ett granskningsfönster av det som kommer skrivas ut på olika sätt.

Det går att skriva ut enskilda sidor idag genom att först spara dokumentet till PDF och välja sida vid utskrift från PDF. För att slippa leta efter PDF:en på datorn kan det vara till hjälp att ställa in att filen ska öppnas automatiskt (Arkiv - Inställningar - Programinställningar - Öppna tillhörande program vid filutskrift). Jag förstår att detta kräver några fler steg än tidigare men vi ser inte att behovet att välja sida i utskriften är så pass stor bland majoriteten av användarna att vi kommer återinföra möjligheten inne i programmet. Iallafall inte i nuläget, då vi får väldigt få kommentarer i frågan i förhållande till andra önskemål.