Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Re: Utskriftsfunktionen i Administration

Hej Johanna, om du inte vill ställa in ett förutbestämt antal kopior kan du ange antalet egna kopior vid själva utskriften under Inställningar i utskriftsdialogen.

Eller menar du att du vill kunna ange ett antal kopior på provutskriften?
NY MEDLEM

Re: Utskriftsfunktionen i Administration

Tack för tipsen.

1: Massuppdatera tar otroligt lång tid att göra. Gör det på det vi säljer i Webshopen för att ändra fakturautskrift till PDF, då vi inte skickar dessa till kund. Förstår inte varför det tar så lång tid.

2: Om jag väljer e-post som normalvärde, vad händer då om det inte finns någon e-post reg på kunden? Kommer det då upp en fråga "vill du istället skriva ut fakturan på papper?" Det skulle vara mycket bra!

// Monica

Re: Utskriftsfunktionen i Administration

Hej Maria, jag bryter ut ditt inlägg i en egen tråd så vi kan diskutera din fråga separat.

Du hittar den nya konversationen här: Leverantörsskulder/Kundfordringar

Re: Utskriftsfunktionen i Administration

Hej igen Monica, 

Tar det lika lång tid för dig att massuppdatera uppgifter i andra register? t.ex. kunder? Hur många poster handlar det om när massuppdateringen tar lång tid på fakturorna? Tar det lång tid oavsett hur många fakturor du valt?

Om du väljer E-post som normalvärde anges detta på nya kunder och de dokument du skapar för dessa. Om Skrivare ligger kvar på någon gammal kund och du skapar fakturor för den kunden är det fortsatt kundens val som föreslås på nya dokument, så det kan vara bra att känna till. Massuppdateringen rekommenderas även i kundregistret för att uppdatera utskriftsvalen.

Om det saknas en e-postadress på en kund får du meddelande om detta och möjlighet att ange en tillfällig e-post eller att avbryta utskriften för det dokumentet. För att välja skrivare eller alternativ metod behöver du ändra utskriftsval på dokumentet innan utskrift eller välja direktutskrift av dokumentet, där alla utskriftsmöjligheter presenteras. 
Highlighted

Re: Utskriftsfunktionen i Administration

Hej på er, 

Tack för era inlägg och synpunkter. Som ni ser har det dykt upp flera olika frågor i den här tråden, som jag svarat på som kommentar till respektive inlägg. Till det vill jag besvara era funderingar kring att vi idag saknar möjlighet att välja exakt sida att skriva ut. 

Förändringen i sig har varit väldigt medveten och vi var beredda på att den tidigare utskriftsdialogen via Förhandsgranska skulle saknas av vissa användare. Vår vision i förändringen var att skapa en helhet i utskriftsrutinen som ska passa många olika utskriftsval. Programmet har fram till 2014-versionerna varit väldigt formade av pappersutskrifter till skrivaren men idag ser vi att fler och fler fakturor skickas med e-post/elektroniskt. Förhandsgranskningen har vi därför valt att låta vara just ett granskningsfönster av det som kommer skrivas ut på olika sätt.

Det går att skriva ut enskilda sidor idag genom att först spara dokumentet till PDF och välja sida vid utskrift från PDF. För att slippa leta efter PDF:en på datorn kan det vara till hjälp att ställa in att filen ska öppnas automatiskt (Arkiv - Inställningar - Programinställningar - Öppna tillhörande program vid filutskrift). Jag förstår att detta kräver några fler steg än tidigare men vi ser inte att behovet att välja sida i utskriften är så pass stor bland majoriteten av användarna att vi kommer återinföra möjligheten inne i programmet. Iallafall inte i nuläget, då vi får väldigt få kommentarer i frågan i förhållande till andra önskemål. 

Visa lösning i originalinlägg