Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Malin E
MEDLEM

XML-filer Danske Bank

Hej,

 

Avseende Danske Bank, är det någon som har fått samdebitering av utbetalningar via XML-filer att fungera och hur gjorde ni i så fall? Vi kan inte få det att fungera.

 

Jag har varit i kontakt med Visma som menar att de har rätt kod i sina betalfiler men när jag bad Danske Banks XML-team att titta på vad som var fel med filen (eller varför betalningarna inte samdebiterades) fick jag nedan svar.

 

"Hvis dere ønsker at betalingene skal samledebiteres på kontoen, skal dere kun ha en enkelt <PmtInf> i filen, hvor alle mottakere ligger under denne.

Kort forklart har dere følgende i filen – jeg viser her for to betalinger;

 

<PmtInf>                            Start betaling 1

<DbtrAcct>                        Fra konto betaling 1

<CdtTrfTxInf>                    Start kreditering betaling 1

<CdtrAcct>                         Mottakers konto betaling 1

</CdtTrfTxInf>                  Slutt kreditering betaling 1

</PmtInf>                          Slutt betaling 1

<PmtInf>                            Start betaling 2

<DbtrAcct>                        Fra konto betaling 2

<CdtTrfTxInf>                    Start kreditering betaling 2

<CdtrAcct>                         Mottakers konto betaling 2

</CdtTrfTxInf>                  Slutt kreditering betaling 2

</PmtInf>                          Slutt betaling 2

 

 

For at betalingene skal gå samlet og trekkes som et enkelt beløp på kontoen, skal filen struktureres som dette:

 

<PmtInf>                            Start samledebitering

<DbtrAcct>                        Fra konto samledebitering

<CdtTrfTxInf>                    Start kreditering betaling 1

<CdtrAcct>                         Mottakers konto betaling 1

</CdtTrfTxInf>                  Slutt kreditering betaling 1

<CdtTrfTxInf>                    Start kreditering betaling 2

<CdtrAcct>                         Mottakers konto betaling 2

</CdtTrfTxInf>                  Slutt kreditering betaling 2

</PmtInf>                          Slutt samledebitering        "

12 SVAR 12
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Malin E 

Tack för att du hör av dig till oss. Vi behöver undersöka ärendet vidare internt och kommer att uppdatera dig så snart vi har mer information i ärendet. 

 

Varmt välkommen som ny forummedlem 

//Tinna

Anton Ingvarsson
MODERATOR

Hej @Malin E!

 

Vi har kikat vidare på detta och i dagsläget har vi stöd för samdebitering per leverantör. Just nu är det inte planerat att utöka detta, men vi har det med oss framåt.

 

Ha det fint! 

// Anton

Hej @Anton Ingvarsson ,

 

Stort tack för svar! Tolkar jag dig rätt att ni inte har stöd för samdebitering med Danske Bank i dagsläget? 

 

Mvh,

Malin

Vilken filtyp önskas då för återrapportering?

 

Hej @Anton_11!

 

Du kan läsa in Återrapporteringsfiler för utbetalningar med följande tjänster:

- CAMT.054
- Bankgirots återrapporteringsfil
- DA1, Nordeas återrapporteringsfil

 

Har du skickat leverantörsbetalningar till banken i formatet XML/ISO20022 (pain 001.001.03) hanterar programmet återrapportering i formatet camt.054. Detta gäller både svenska och utländska betalningar. Läs mer om återrapportering av betalningar i vårt hjälpavsnitt Återrapportera leverantörsbetalningar.

 

Du kan läsa in återrapporteringsfiler för inbetalningar från följande tjänster:

- Camt.054
- BG Max (Bankgiro)
- Total In Bas (PlusGiro)
- Total In med utökad sökning, det finns inte stöd för Total In ej utökad sökning (PlusGiro)

 

Du hittar mer information om detta i hjälpavsnittet Återrapportera kundinbetalningar

 

Jag hoppas att detta hjälpte dig med din fundering, återkom gärna om något känns oklart.

Önskar dig en fin tisdag!

/Tinne

Hej. Pratade mad Danske Bank som skrev så här:

 

Jag skulle säga att ni måste fråga dem varför ni inte kan läsa in kundinbetalningarna. Att ni får felmeddelanden både när ni testar med en CAMT054 fil samt BGMAX fil.

Ni behöver även fråga dem vilka inställningar ni behöver göra inne i Visma för att samtliga betalningar som är möjliga att samdebitera (betalningarna går som en klumpsumma från kontot) blir samdebiterade. Här vill jag dock poängtera att det aldrig kommer att bli lika få transaktioner på kontot som när ni jobbade i det gamla LB formatet då ett av kraven för samdebitering bla är att betalningarna måste ha skickats in med samma fil. Detta var inte ett krav i det gamla formatet.

Hej @Anton_11 och tack för att du återkopplar till oss.

 

Jag har bollat informationen som du fick av Danske Bank med mina kollegor, men vi kom fram till att vi i det här läget bäst hjälper dig per telefon då vi bland annat behöver gå igenom dina inställningar. Gör så att du tar kontakt med mina duktiga kollegor på supporten när du har möjlighet så fortsätter vi felsökningen därifrån. Idag fredag 3/11 stänger vi vid 12:30, men på måndag har vi öppet som vanligt 09:00-16:30.

 

Önskar dig en fin allahelgona!

/Tinne

Anton Ingvarsson
MODERATOR

Hej igen @Malin E!

 

Det finns olika sätt som samdebitering kan ske på. Det som vi har stöd för idag i våra filer är just samdebitering per leverantör, men inte på andra nivåer. 

 

Ha det gott!

// Anton

Då är jag med, tack!

 

Hoppas att ni har möjlighet att kika på det framöver. Det skulle åtminstone underlätta avstämningen ordentligt för oss som skickar flera hundra betalningar om dagen.

 

Allt gott!

 

Mvh,

Malin

Hej @Malin E 

 

Har full förståelse för att det hade underlättat avstämningarna särskilt för er som dagligen har en sådan volym av betalningar.  Vi har framfört detta internt. 

 

Varmt välkommen tillbaka till forumet framöver. 

//Tinna

Hej!

 

Nu blir det ytterligare frågor om samdebitering... Vi använder Administration 1000 och det blir väldigt mycket mer papper att skriva ut nu när vi har gått över till att skicka leverantörsbetalningar i xml-format. Dessutom ett pyssel när man ska registrera betalningarna som gjorda. Är det möjligen någon uppdatering på gång eller kommer det att fortsätta vara så här krångligt?

 

//Helena

 

Hej @Helenale!

I senaste versionen av Visma Administration som släpptes i slutet av oktober så gjordes en liten förändring för få en förbättrad samdebitering. Det kanske är något som kan underlätta för er. I senaste versionen så kommer de betalfiler du skickar framöver att samredovisas per betalsätt och datum och inte per leverantör och datum som det varit tidigare.

Om det är så att ni redan har den senaste versionen vänligen återkom så kikar vi vidare på det. 
// Anton