Jag köper produkter från amazon.se. Jag ser till att varorna är märkta som sålda av "amazon" och transporten sköts av "amazon". Detta säkerställer alltid att jag får en faktura direkt från amazon som innehåller all rätt information, mitt momsnummer och deras etc.
Mitt problem är när produkten säljs av en annan säljare på amazon. Till exempel kallas säljare A för "ProductsEU". Transporten sköts av amazon. Jag köper produkten och då måste jag begära en faktura från säljaren. De anger ett brittiskt VAT-nummer och en adress från Kina. Amazon skickar mig produkten, tar betalningen som vanligt. Det finns inga tull- eller importavgifter. Ingen tull- eller importfaktura.
Ska detta köp bara bokföras som köp av varor inom EU?
Hur bokför jag detta och vilka konton använder jag om det är den enda typen av fakturor jag får?
Tack för hjälpen! (En del av det här inlägget översattes med google translate)
Här är ett exempel på en produkt jag köpt från ett företag och dokumentationen jag fick:
Löst! Gå till lösning.
Hej
I det nedre dokumentet så står det att säljaren är Amazon.se (Multi i EU) så det är helt korrekt att det skall bokföras som en vanligt EU inköp. Konteringen av det specifika exemplet skall då se ut på detta sätt.
Önskar dig en fortsatt fin dag
/Joachim
Så "Sales channel" räknas som säljare? Även om momsnumret som står på fakturan är från ett företag med brittiskt momsnummer med adress i Kina?
Hej
ja då säljkanalen är Amazon och det är dem du betalar till så anses de som säljare oavsett.
/Joachim
Tack så mycket 🙂 En till relaterad fråga: Om betalningen görs till Amazon, räcker deras betalningsbekräftelse (den första bilden) för bokföringen? Ibland är det svårt att få vissa säljare att tillhandahålla en faktura.
I princip kommer det att hållas bokfört precis som du säger (huvudregeln) i dessa fall.
Hej
Det bästa är ju om man kan få en faktura men får man inte tag i något mer så bör det underlaget tillsammans med t ex betalningsinformationen från banken räcka.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.