Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Återföra periodiseringsfond

Vi har i år gått med en förlust som vi avser att täcka med uttag ur tidigare avsatta periodiseringsfonder. Hur gör man det i bokföringen? En manuell verifikation mellan årets resultat och periodieringsfondskontot?

 

9 SVAR 9
AnnicaL
CHAMPION

Hej,

Du bokför mellan 2-kontot och ett 8-konto Återföring av periodiseringsfonder.

 

Lycka till!

Fast du gör det i bokslutsarbetet, inte under löpande år. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Då kanske jag kan spåna vidare på samma ämne.

Jag har återfört 4 st P-fonder i bokslutet från 21-konton mot 8819 sammanlagt 1 miljon. Detta är bokfört manuellt i e-ekonomi. När jag kommer till Deklaration/Årsredovisningen  så kommer inte den miljonen upp i Resultatplaneringen och den går inte att föra in i Egen Justering för det finns inget värde att återföra. Då säger programmet ifrån att värdet är för stort.

??

Hmm.. Använder själv inte eEkonomi så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Men så mycket har jag förstått att eEkonomi bygger lite på att du som användare kanske inte kan så mycket utan söker stöd i den automatik som finns. Kolla vad hjälpen säger om p-fonder, bokslut och deklaration så kanske du får fram hur du skall göra...Lycka till!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jo jag kan ganska mycket själv men förstår vad du menar... att programmet är utformat så att användare inte skall behöva kunna så mycket. Framgår inte om man skall boka bort p-fonder själv i bokslutet, vilket jag har gjort. Men då går det inte att föra in i deklarationen under resultatplanering för då är saldona på 21-kontona 0 kr. Så jag får inte med det i INK2. Jag ska nog lägga frågan i ny tråd så kanske Visma kan svara på min fråga hur man går tillväga. 🙂

Låter som en bra ide, bör vara något problem med IB eller annat . Lycka till!

Hej på er! 

@Kirro_ som vanligt har du fått helt utmärkta svar utav våra användare @AccountantfromHell_singland och @AnnicaL , dessa gäller absolut rent bokföringsmässigt. Toppen!! 

 

När vi kommer till hanteringen av periodiseringsfonder när du använder Deklaration/ årsredovisningsmodulen till eEkonomi hanterar precis som ovan nämnt programmet detta på ett bra sätt där. Min rekommendation till dig är att vända den verifikation du skapat manuellt genom att skapa en korrigeringsverifikation, gå till Bokföring  - Verifikationer - klicka på verifikationen du skapat manuellt  - Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. Tänkt på att ändra datumet på korrigeringsverifikationen så det är samma datum som ursprungsverifikationen. När detta är gjort ska du kunna använda dig utav funktionen som finns i modulen, du gör justeringen under Deklaration - Resultatplanering  - klicka på pennan vid Egen justering. Här kan du fylla i årets återföring - spara och sedan välja Egen justering som alternativ för resultatplanering. I våra skrivna hjälpavsnitt Resultatplanering och Egen justering ser du mer exakt hur du gör i deklarationsmodulen steg för steg. 

Återkom om något känns oklart! 🙂 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Varför överförs inte konto 8819 till ruta 3.21 i deklarationen Ink2? Därmed blir det en differens mellan resultat och balansräkning. /Holmix AB

Sto_abab
MEDLEM

Hej,

God fortsättning!

 

Om man inte har haft intäkter sedan senaste bokslutet (brutet räkenskapsår) och ändå har löpande utgifter så är det väl läge att återinföra delar av befintlig periodiseringsfond. Hur bokför man det? Och kan jag göra det när som helst eller bara i samband med årsredovisning?

 

Mvh

/Sto_abab