Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Meglo_
UTFORSKARE

Avdrag för SL-kort i Aktiebolag

Hej,

 

Några nyheter kring detta med SL-kort? Verkar vara en ordentlig gråzon där folk är oense om vad som gäller.

 

I mitt fall är jag konsult med hemmakontor. Jag arbetar hemma 3 dagar i veckan, annars tar jag mig via SL ut till kund.

 

Kan mitt egna AB betala mitt SL-kort?

2 SVAR 2
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej! 

Jag förstår att detta inte är helt enkelt. Om du inte redan har gått igenom forumtråden Avdrag för SL-kort så hade jag rekommenderat dig att börja där, kanske det kan hjälpa dig en liten bit på vägen. 

Annars så får du nog vända dig till skatteverket. Det är precis som du säger en gråzon gällande frågan och det är därför svårt att svara på på rak arm. Skulle du däremot få återkoppling från skatteverket så är du mer än välkommen att dela med dig utav den här, på så sätt sprider vi lite mer kunskap kring ämnet flera utav oss funderar på 🙂 

Ha en bra dag! 
/My 

Problemet med SL-kortet är att du även kan åka privat med det och då skall du med all säkerhet ha förmån för det också.

Nu blir ju det ändå fördelaktigt om du åker med SL även privat då du helt plötsligt bara betalar skatteeffekten, d.v.s typ 30% av vad kortet kostar...  

Skillnaden mot hur det blir om du köper en bil är att du då kan skriva en körjournal och visa att bilen inte används privat. Så vitt jag vet är det inte möjligt att få en redovisning av alla resor som skett med SL-kortet men om det skulle gå så borde det rent teoretiskt kunna ses som en körjournal om du samtidigt kan uppge till vem du åkte och varför och alla resor då var i tjänsten. Men det är min egen lilla teori.. Lycka till!