Hej!
Vill göra avdrag för kontor i min bostad, som jag förstått är det aktuella beloppet 4000kr för bostadsrätt. Har en enskild firma.
Vilken ruta i deklarationen ska jag ta upp summan i? Har läst på Vismas olika hjälpsidor och hittat förslag på både R22 och R16. Spelar det någon roll vilken ruta jag väljer av dessa två?
Hälsningar Marie
Löst! Gå till lösning.
Hej, Vart i den nya Deklarationsdelen som startas från Visma eEkonomi hittar jag detta fält.
Jag kan inte hitta det åpå NE delen eller någon anan stans.
Dvs vart för jag in avdrag för kontor hemma?
/Roger
Hej Roger!
Tack för din fråga. Du hittar detta i samma ställen som min kollega beskrivit, dvs i ruta R16, Kostnader som inte bokfört men som ska dras av.
Du går till Årsavslut - justera deklarationsunderlag - Enskild firma - Justering av kostnader och intäkter - R16.
På bilden nedan kan du se stegen för att hamna rätt:
Detta är förutsatt att du inte har bokfört det manuellt i din bokföring sedan innan, utan enbart hanterar avdraget i din deklaration.
Ha det fint!
/ Josefine
Måste öppna den här tråden igen då jag såg att de inte är något svar på det sista någon skrev här. Jag undrar också över detta med avdrag för hemmakontor. Bor i hyresrätt, har ett kontor/arbetsrum. Ska jag bokföra det eller ska jag endast skriva i det i deklaration? Det samma om man tex vill göra avdrag för privat bil (milersättning) ska de bokföras? Skrivas i deklaration? Eller dator/telefon?
Hej
Kostnaden för kontor skall du enbart ta upp som ett avdrag i R14 i NE bilagan.
MIlersättning och kostnader för dator och mobil kan du bokföra. Dock är det mest troligt så att du inte får ta hela kostnaden för dator och mobil om du även använder dessa privat. Så kontakta skatteverket och hör efter vilken fördelning du skall göra på detta.
Det går själv klart att ta upp kostnaderna som du vill dra av för detta i deklarationen också men det är enklare att bokföra det.
/Joachim
Okej vad bra tack. Då ska jag inte alls bokföra det avdraget?
vad gäller milersättning och de ja ska bokföra hur bokför jag det? Och hur får man avdraget liksom? Sorry för dumma frågor men kan verkligen inte detta alls.
Hej
Det stämmer att avdraget för kontor i hemmet bokför du inte alls.
Milersättningen bokför du på följande sätt.
Bokföring > verifikationer > Ny verifikation
2018 Kredit (Den framräknade milersättningen)
5890 Debet (Samma summa)
Mobil och dator bokförs på samma sätt men mot andra kostnadskonton.
Mobil = 6212 (mobil abonnemang)
Dator = 5410 (Hårdvara dvs själva telefonen/datorn)
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Toppen tack så mycket! Tänkte på det med milersättning är de något man behöver ha underlag för? Någon form av bevis på att man kört bilen i företaget?
Hej
En körjournal bör du föra och ha som underlag.
Du kan antingen föra den på ett papper du har liggande i bilen eller så använder du någon av de appar som finns för detta.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.