Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Klang_
MEDLEM

Avrundningsfel i ingående balans i eEkonomi Deklaration?

Hej,

Sitter och gottar mig med deklarationen för 2017, använder VISMA årsredovisningstillägg och känner mig som en redovisningskung. Tyckte det såg bra ut, går till inlämning för årsredovisningen och gör en " Kontroll av årsredovisning". Jag får då veta att min ingående balans från 2016 inte stämmer, och mycket riktigt så är det 1 kr diff mellan summa tillgångar och summa kapital, åtminstone i tilläggsprogrammet.

När jag genererar en balansrapport från 2016 (från eEkonomi) ser det helt rätt ut, dock är båda beloppen XXX.25, medans i tilläggsprogrammet är alla belopp avrundade till jämna kronor, dock är summa tillgångar avrundat upp, och summa kapital avrundat ner.

Vad kan jag göra för att det ska bli rätt?

Tack för hjälpen
MVH
Robert
11 SVAR 11
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej.

Oftast får du en fråga var du vill lägg öresavrundningen. Egentligen spelar det ingen roll om du lägger det mot kassa eller något upplupet konto.

Halloj,
Tack för svar.

Det stämmer, men jag hade hoppats på att jag inte ska behöva öppna bokföringen för 2017 för att fixa öresavrundningen (då jag redan skickat in deklarationen). Hade en liiiiiten förhoppning att SPCS skulle göra en bugg-fix så att jag kan generera om bokslutet.
Khedron Wilk
CHAMPION

Råkade ut för samma problem/fel. Vill minnas att vi kom runt det genom att redigera en av raderna i redovisningen och lägga/dra bort en krona. Tror det gick att göra direkt i redovisningensdelen utan att behöva öppen fg år. Minns tyvärr inte exakt hur vi gjorde och int ens om det var en tråd här i forumet eller via chatten. Men om vi säger såhär: det är ett problem känt av Visma och de har en standardrekommendation för hur man kommer runt det. (Om det nu alls är samma problem, det skall man inte ta gift på...)

Det finns några märkliga "fel" i Vismas skatte- och bokslutsprogram där programmen gör olika avrundning beroende på var i programmet du är. Otroligt irriterande. Och tar man bilagan för upplupen Fora-avgift i bokslut så räknar den aldrig lika som Fora när man skall göra avstämning, även det otroligt irriterande. För att få rätt slutsumma så får man fylla i fel siffror... 
Att det skall vara så jäkla svårt.....

Ja, för en annan som normalt är glad amatör i sammanhanget är det rent av lite oroväckande och stressande. "Blir det verkligen rätt nu?" Ger inte bra magkänsla. 

Jag skriver inte ovanstående här för att klaga, utan i ett försök att få Visma förstå hur tillvaron ser ut för mig som kund för jag råkar ut för sådana här saker.

Kanske är "felet" av sådan natur att det inte går att undvika men då behövs det mer information direkt i programmet. Ser ut för mig som den hör frågan kommit upp flera gånger förr.
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Enkelt förklarat beror avrundningsdifferensen på att deklarationen innehåller fler rutor med belopp - det görs avrundning i varje ruta.
Sen när det kommer till årsredovisningen så har du en summa av belopp som avrundas ihop och då kan det bli någon krona differens.
Programmen ber dig sätta differensen på en plats och precis som Ekonomiförvaltning AB skriver så spelar det inte jättestor roll vilket konto som det justeras mot.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Hej Anna,När menar du att programmet kommer att be mig sätta differansen någonstans? Jag får ett felmedelande när jag kör kontroll på bokslutet, att ingående balans från 2016 inte stämmer.
Tack alla för era svar
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej Klang!

Det du kan göra i årsredovisningen (som Khedron nämner) är att gå in under Årsredovisning - Balans- och resultaträkning och klicka på ett konto. Raden fälls då ut och du kan klicka på Ändra ute till höger för att justera beloppet i rutan - på så sätt "blir du av" den 1kr som ställer till det för dig i balansräkningen. 

Återkom om det är några frågor eller bekymmer!

Trevlig helg!

/Moa

Kanon, tack, precis vad jag behövde!

Hej Andreas!

Att det blir såhär beror på att vi har en automatisk avrundning. Den förklaras närmare i hjälpen under Avrundningar i Resultat- och Balansräkning 

Så man kan inte själv välja vilken rad som ska användas för avrundningen. Enda sättet att ändra det är att manuellt ändra beloppen i Balansräkningen/resultaträkningen i programdelen Årsredovisning

 

Det skulle också kunna handla om att det inte blir exakt samma belopp i Årsredovisning som i Deklarationsblanketter. I Deklarationsblanketter gör vi som du märkt inte samma avrundning. Vi håller på att ser över och göra justeringar i denna modul och vi vet att det finns saker att förbättra.

 

Känner du att du vill ha mer direkt hjälp och vägledning för att komma vidare i detta ärende så rekommenderar jag att du tar kontakt med supporten ​​​​​ där vi har möjlighet att kika tillsammans med dig i ditt system och så hjälper vi dig vidare i den kanalen istället. 

 

Tinna

Har samma problem i min årsredovisningsdel. Har testat otaliga ggr att dels göra en öresavrundning med verifikation för att rätta till balansen på det felaktiga och testat lika många ggr att ändra beloppet i årsredovisningen precis som ni rekommenderat här i den gamla tråden. Har visma gjort rättningar i koden för programmet sedan detta uppmärksammades 2018? Det är precis som att årsredovisningens data inte uppdateras korrekt och det går därför inte komma runt felet. Hur löser jag detta? Känns ju rätt tröstlöst med ett så enkelt fel i en redovisningsmodul.