Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Erik_N
UTFORSKARE

Avskrivningar kan inte göras för låsta perioder

Hej!

 

Jag sitter och ska bokföra avskrivningar och tänkte att man bokför dessa den sista december. När jag går in och försöker göra avskrivningen i eEkonomi så klagar den på att avskrivningen ligger i en låst period. Jag har årsvis under avskrivningsinställningar.

 

"Det finns avskrivningar från tidigare perioder som inte kan bokföras eftersom perioderna är låsta. Avskrivningarna tas istället med i avskrivningsbeloppet för den här perioden."

 

Bokföringen är än så länge låst till och med september 2020. Jag vet inte varför den klagar på detta. Jag sålde även en inventarie i december som köptes in i slutet på december 2019, men den borde väl inte påverka då den inte ligger kvar som inventarie?

 

Ena inventarien köptes in i januari 2020, och den andra i mars 2020.

14 SVAR 14
AnnicaL
CHAMPION

Se till att du har markerat att avskrivningar gör Årsvis och inte Månadsvis. Då ska det inte spela roll att perioder är låsta. 

Det är markerat och har varit sedan jag lade upp första inventarien. Varningen kommer ändå.

Det är inte så att det är avskrivning 2019 som inte gjordes på den inventarien som köptes in i december? 

 

Men av varningstexten står det ju att de belopp som inte kunnat bokföras tidigare kommer att inkluderas i den nu aktuella avskrivningsposten - vad händer om du går vidare efter varningen? 

Det är fullt möjligt att jag missade att göra en avskrivning på inventarien som köptes in i december 2019. Eftersom mitt första bokslut inte blev förrän 2020 så kan det hända att jag tänkte fel med avskrivningen. Hur funkar det när inventarien är såld?

 

Hur rättar jag det i efterhand? Den inventarien är som sagt såld i december 2020. Jag har inte provat att gå vidare trots varningen för att jag vet inte om det blir fel bokfört då.

 

Screen Shot 2021-01-16 at 22.43.13.png

Jag tycker du ska gå vidare med Fortsätt efter det meddelandet - då ska eventuellt missade avskrivningar ju komma med i denna körning. 

 

Avskrivningarna på de inventarier som finns kvar lades in som väntat, och inget mer lades in.

 

Däremot så har jag nu problem med avvikelser i momsrapporten från inventarien som bokfördes som såld via anläggningstillgångar. Den konterades automatiskt enligt följande:

 

K 1220 inventarier och verktyg

D 7973 förlust vid avyttring

D 3051 försäljning varor 25% sv

 

Det ger en avvikelse på exakt samma summa som den beräknade momsen.

 

Någonting verkar ställa till den med den sålda inventarien och det hindrar mig att skapa min momsrapport.

Hej,

Det är konteringen på 3051 som spökar. Hur bokförde du när du sålde inventarien? 3051 och 2611? Då har du för mycket på 3051 vilket leder till felet i momsredovisningen. Flytta posten på 3051 på den nya verifikationen till 7973 så löser du problemet. 

Jag gick in på anläggningstillgångar och valde "sälj inventarie". Då föreslogs konteringen K 1220, D 7973, D 3051.

 

Förlusten bokfördes därmed på 7973 och momsen på 3051.

 

När jag sedan konterade inbetalningen som matchade kundfakturan så konterades den K 3051, K 2611 och D 1930.

 

Det låter som att lösningen är att skapa en korrigeringsverifikation för verifikationen på den första verifikationen och flytta 3051 till 7973? Och då blir det rätt moms i momsrapporten som ska betalas till skatteverket?

Hej hej! 

 

Vill flika in och tipsa om hjälpavsnittet Bokföra försäljning av anläggningstillgång som ger dig tips på vad du behöver tänka på när du säljer ett inventarie. Kika gärna igenom den beskrivningen och återkom om det fortfarande är tokigt efter det 🙂 

Hej,

 

Tack för tipset om hjälpavsnittet. Den verkar beskriva hur man gör med fakturametoden. Det verkar som att jag måste korrigera så att försäljningen hamnar på ett konto utan momskod om jag har förstått det rätt. Jag kan inte korrigera verifikationen för fakturan, för det finns ingen innan den är registrerad som betald då jag använder kontantmetoden.

 

Jag har försökt korrigera verifikationen för försäljningen som skapades när jag varje "sälj inventarie" under anläggningstillgångar, men den får jag inget alternativ att ändra. Är det så att jag måste skapa en manuell korrigeringsverifikation? Den ska väl också ändras så att den hamnar på ett konto utan momskod?

 

När jag matchar en betalning mot kundfaktura så får jag aldrig något alternativ att kontera den manuellt heller. Ska jag använda övrig insättning med egen kontering och sedan registrera fakturan som betald?

 

Hur reder jag ut detta med kontantmetoden?

Sorry, tog för givet att du hade faktureringsmetoden och det skulle jag självklart inte gjort. Jag ska kika på hur vi ska reda ut det här när man har kontantmetoden istället. 

Hej,

 

Jag undrar om ni hittat någon bra lösning? Det är inte så långt kvar tills momsdeklarationen ska vara inne.

Hej igen! 

 

Förlåt för sen återkoppling. Anledningen till min frånvaro är att vår ambition var att ha ett hjälpavsnitt för hur man säljer inventarier när man har kontantmetoden på plats i den skrivna hjälpen i veckan, men det har tyvärr dragit ut på tiden. 

 

När du sålde inventariet vid Anläggningstillgångar så skulle du tagit bort momskoden på försäljningskontot. Men det är ingen fara att det inte skedde då, det går att ändra i efterhand. Gå till Bokföring - Verifikationer, leta upp verifikationen för försäljningen (den som skapades via Anläggningstillgångar) och välj Redigera. Plocka bort momskoden som ligger på raden för ditt försäljningskonto så att det är tomt i fältet Momskod. Spara sedan verifikationen när du är klar och då kommer den inte att dyka upp i momsrapporten längre. 

 

Försäljning av inventarie.png

 

 

 

 

Det löste problemet, lustigt nog så lyckades jag inte ändra tidigare, men jag tänkte nog bara inte på att man kunde radera innehållet i fältet utan letade i listan efter ett alternativ för ingen momskod.

 

Tack!