Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pia___35
MEDLEM

Balans i balansrapport mitt på året

När jag skapar en Balansrapport mitt under bokföringsåret tar Tillgångar och Skulder inte ut varandra. Tillgång ligger med ett belopp högre än Skulderna. Beloppet är samma som jag har i dagens resultat på Resultatrapporten. Ska inte Tillgångar och Skulder balansera även vid andra datum än 31 December?

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej
Under året skall årets resultat vara skillnaden mellan tillgångar och skulder
på så sätt kan man stämma av att den dubbla bokföringens princip  - som vi jobbar i - stämmer.
d v s att de verifikat som bokförs både i resultat- och balansräkning balanserar.

Det är först när årets resultat läggs till det egna kapitalet som tillgångar och skulder skall balansera - men även under året om resultatet råkar vara plus minus noll

mikaael

Vänta nu!! Om jag drar en balansrapport idag så ska inte tillgångar och skulder balansera? 


utan jag har en diff där och så ska det vara tills man gjort årsavslutet? För jag har suttit och räknat ihjäl mig i flera dagar för att få det att stämma eller se vad som är fel. 

Med vänlig hälsning, Lott a

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej @Lotta_38

Du har förstått det rätt. Tillgångar och skulder i en balansräkning behöver inte balansera under året, mellanskillnaden är företagets beräknade resultat. Men när du i slutet av ditt räkenskapsår bokar upp årets resultat (företagets beräknade resultat) ska tillgångar och skulder balansera igen. 

Ha en fin dag! 
/My 

Tack för svar. 

 

 

Jag har så svårt för det här nya forumet. Jag ser inte vilka frågor jag har startat, om jag fått svar eller hur jag startar en ny fråga. Det är jättedrygt... 

@Lotta_38

 

Det ska vi såklart se över tillsammans, vi vill ju att det ska fungera smidigt för dig såklart.

 

Trådarna du startat eller deltagit i ser du via din profil, den kommer du till om du klickar på ditt användarnamn uppe till höger i forumet - Min profil.

 

När du får svar på en fråga du ställt i forumet bör du få ett mejl. Får du inget mejl så kan du börja med att läsa användartipset Prenumerera på innehåll i forumet för att kontrollera dina inställningar. Du ska också få notiser uppe till höger via megafonen på trådar du fått svar i, prenumererar på eller där du blir omnämnd.

 

En ny fråga skapar du på fliken Frågor & funderingar i respektive område i forumet. Vårt användartips Så använder du Visma Spcs forum tror och hoppas jag kommer hjälpa dig en bra bit på vägen. 

 

Har du fler frågor eller andra synpunkter gällande detta kanske vi kan få kontakta dig och gå igenom dem. Hör gärna av dig i så fall! 🙂 

/My