Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Balansräkning inga fodrdingar...

Hej,

 

Testade att göra en Balansräkning och en Huvudbok idag.  Under fodringar 1510 fanns inte 2 av mina fakuterade belopp med.  Fakturorna är gjorda 29 Dec och skall betalas 9 Jan.

 

Mvh

P

8 SVAR 8
Pontus66
UTFORSKARE

Okej, jag inser nu att jag själv måste boka upp dessa 2 fakturor som kundfodringar.

Men hur bokför jag detta med momsen beaktat?

Ena fakturan är till en svensk kund. 2:a fakturan är utan moms och i EUR till kund utanför Skandinavien. Båda gäller tjänsteförsäljning (ej produkt/varor)

 

Gäller ett AB med Bokslutsmetoden (kontantmetoden)

 

Mvh

P

 

Vilket program använder du? I eEkonomi bokförs de automatiskt när du kör momsredovisningen för december. 

Så bra, hag använder eEkonom Pro.   

 

Men kom på nu att jag inte behöver lägga upp dessa två faktutors som fodringar. Detta då de kommer att vara betalda om 2 veckor och bokslutet kommer att avslutas efter det, i slutet på Jan.

 

Mvh

P

Hm. Har du alltså bokslutsdatum 31 januari? Tolkar inlägget som att du har bokslut 31 december och en sådan gång skall kund- och leverantörsfakturor bokas upp per 31/12. Betalningen blir då en betalning av levskuld alternativt inbetalning av kundfordran. Resultatpåverkan och moms skall vara med per 31/12.

Nej, mitt bokslutsdatum är 31 Dec.  Men det sista på Bokslutet i samband med Årsredovningen i slutet på Januari.  Då är dessa 2 fakturor redan betalda. Men det sagt tänkte jag att de inte behöver bokas upp som kundfodring av mig själv, nu. Då jag ändå är osäker på 2-3 andra saker gällande Bokslutet som ändå får slutföras i samband med Årsred via bokföringsbyrån.

 

Hoppas jag är tydligare nu.

 

Mvh P

Ok. Det är alltid bättre att dom blir uppbokade i december som kundfordringar så att momsen kommer med, detsamma gäller ju eventuella leverantörsskulder. Ju mer som är klart innan bokslut, ju mindre måste man justera och rätta. 

Tack för det. Jag inser nu det. Skall se om jag fixar det själv.

 

Mvh

P

Vilket program använder du? I eEkonomi bokförs de automatiskt när du kör momsredovisningen för december.