Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bambora service avgifter

Hej, 

Är lite förvirrad här. Enligt Bambora så får dom inte dra pengar för deras avgifter direkt från vårt bankkonto. Alltså som en separat post som innan. Detta innebär att dom drar direkt från dagsavslut. 

Denna månad var det 49kr mindre på ett dagsavslut i SEB 
Sen försvann ett dagsavslut helt och hållet på grund av avgifter plus lite på dagen efter. 

Känns ju hur krångligt som helst att behöva trixa med detta. Hur göra jag snälla?

Mitt dagsavslut ser ut så här
1930 D 695
3043 K 655,66
2631 K 39,34

Tacksam för hjälp

mvh

Nicklas
13 SVAR 13
sivlai
MEDLEM

Det är jättekrångligt. Du får be om inloggningsuppgifter till Bambora och skriva ut underlaget på det som dras resp datum. Om du t ex har en dagskassa på 1000 kr den dagen, så kan vi säga att Bambora drar 200 kr och sätter in 800 kr på ditt bankkonto. Du ska som vanligt boka intäkt och moms K 30XX 800 kr och 26XX 200 kr, (utgår  från att det gäller 25% moms) D 6570 200 kr ( det är kostnadskontot jag använder för Bambora) och 19XX 800 kr. Då borde det stämma. Differensen som från dagsavslutet och det som Bambora sätter in på ditt konto, är alltså deras kostnad.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Din kontering blir
Debet 1930
Kredit 3043
Kredit 2631
Debet 6570 (avgiften)
Debet 2641 (eventuell Ing moms )

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar. Gjorde som Mikael men satte avgiften först. Men det kanske inte  spelar någon roll. Vi har tre momssatser men det är inte alla dar som vi har försäljning på alla olika.

Det är ingen ingående moms på Bamboras avgifter
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det spelar ingen roll
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då bortser du från den raden i mitt konteringsförslag ( jag skrev eventuell ingående moms)

Mikael
Storeowner
MEDLEM

Hej, sitter och klurar på detta. Jag får inte alls ihop det. Så jag vill ta ett faktiskt exempel med hopp om hjälp. Jag använder mig dock av lite andra konton än ovan exempel..

1930 Bankkonto Debet 583 (enligt dagsavslutet) - faktiska pengar som sätts in är 574,25 men jag anser att hela beloppet  583 måste redovisas in på bankkontot)
3042 Butiksförsäljning Kredit 466,40
2611 Utg moms försäljning Kredit 116,60

Service avgiften Kortinlösen dras från bankkontot samma dag beloppet inkommer "belopp 8,75" - det har jag valt ett eget konto för som är 6061. Sätter jag det på Debet blir det en diff -8,75 i verifikationen. Någon ing. moms är det ju inte på bankkostnader och likt bamborakostnaden..
Så vilket konto skall jag sätta som motkonto (jag ser inte det rätta i konto 2641.

För att det sen skall vara lätt och enkelt vid avprickning på bankkonto,  Snurrigt och en total osäkerhet i detta. Så tacksam för tydliggörande. Hoppas det är försåtligt..

Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Storeowner,


Jag tänker att din försäljning inkl. moms för denna händelsen är på 583:- men det är inte det som du faktiskt får in på ditt bankkonto. Du får utbetalt 574,25:- eftersom att det dras en avgift på 8,75:-


Om du därför lägger in 574,25:- på konto 1930 och lägger in försäljningen och momsen så som du har skrivit ovan men att det nu ligger 574,25:- på 1930, vilket är beloppet som faktiskt kom in på banken så får du en diff på 8,75:- som du då lägger i debet på ditt kostnadskonto för serviceavgiften för att få konteringen att balansera. 


Ha det fint!
/Theodor

Hej Theodor, tack för svar. Det låter ju förnuftigt, men jag ser ändå ett problem med att jag skall lägga in 574,25  på 1930 för då tappar jag ju försäljning med 8.75 kr. Jag har ju sålt för 583 kr som skall hamna på min omsättning! Eller tänker jag fel?  Tack!

Öppnar upp en gammal men så aktuell tråd - serviceavgifter.

Hur i hela friden beter man sig om det helt plötsligt blir så här:

In på 1930 kommer det 25,44 kr och det från

Omsättning försäljning butik 239 kr (varav moms 47,80)

Transaktionsavg (6061) 3,59 kr

Omsättning ehandel förs 98 kr (varav moms 19.60)

Transaktionsavg: 1,72

Månadsavgift checkout ehandel: 245 kr varav moms 61,25

 

Med hopp om att någon vet, för jag får inte ihop det i mina konteringsförsök.

TACK 🙂

 

 

Hej!

Håller med dig om att det svårt att bena ut detta och efter att ha läst ditt inlägg ett antal gånger har jag kommit fram till att det som ställer till det är momsen på raden för Månadsavgift checkout ehandel: 245 kr varav moms 61,25. Dubbelkolla om det verkligen står "varav moms" på ditt underlag för om det inte står det så kommer konteringen att stämma när du lägger på 61,25 på konto 2641 - Ingående moms. Då ser konteringen enligt nedan. 

Hoppas du får ihop härligheten och att du får en riktigt fin dag! /Tinna

 

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto 25,44  
30xx - Omsättning försäljning i butik

 

191,20
2611 - Utgående moms

 

47,80
6061 - Transaktionsavgift

3,59

 
30xx - Försäljning e-handel

 

78,40
2611 - Utgående moms

 

19,60
6061 - Transaktionsavgift

1,72

 
6xxx - Månadsavgift checkout e-handel

245

 
2641 - Ingående moms

61,25

 
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej igen,


Jag förstår hur du menar. Men om man skulle jämföra detta med en helt vanlig försäljning utan att någon avgift hade dragits så hade den bokförts:


1930D 583:-
3042K 466,4:-
2611K 116,6:-


Med avgift i konteringen så är det enbart ditt 1930-konto som påverkas negativt. Din försäljning, alltså beloppet som du redovisar på ditt intäktskonto är desamma vilket gör att din omsättning inte påverkas av att du får in ett lägre belopp på ditt bankkonto på grund av avgiften. I BAS-kontoplanen är omsättningskontona desamma som intäktskontona, alltså är inte 19xx inräknade i ditt företags omsättning. Det går att läsa lite mer om det på sidan Omsättning - Vad är omsättning?


Trevlig helg!
/Theodor

Hej Theodor, eftertanken insåg att omsättningen inte påverkar 1930. Jag är helt med på hur du menar nu.  När man sen skall pricka av mot bankkontot, kommer det att stämma när man gör som du gett svar på. Super! 

Tack och detsamma till dig!