Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AB Konsult
UTFORSKARE

Bokföra F-skatt kontantmetod

Hej, 

Jag undrar om man måste bokföra skattebetalning två gånger om man har kontantmetod (aktiebolag) dvs först bokföra betalning från bank till skattekonto 1630 och sen några dagar senare omboka från skattekonto och till konto 2510 när Skatteverket drar pengarna, eller kan man hoppa över steg ett?

/AB Konsult

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

Jag råder alla mina kunder att gör det du beskriver i två steg. Dels är det två affärshändelser och det är inte alltid de görs på samma datum. Dessutom är det lättare att stämma av Skattekontot om alla transaktioner på konto 1630 finns med i grundbokföringen.

Vänliga hälsningar

RoffaK

AB Konsult
UTFORSKARE

Tack, en följdfråga, Skatteverket har tillgång till alla händelse som sker från Skattekonto, måste man ändå ta ut kvittens/kontoutdrag från Skattekonto och arkivera underlaget i 3 eller 7 år? Eller räcker det att man skapa ett verifikat i Visma och bokför transaktionen i systemet?

Hej

Då varje bokföring du gör bör ha ett underlag så rekommenderr jag att du tar ut en kvittens/kontoutdrag från skatteverket och arkivera som underlag till det du bokfört.

/Joachim

AB Konsult
UTFORSKARE

Tack!