Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Johan Ekman
UTFORSKARE

Bokföra Linkedin Premium

Hej,

 

Jag undrar hur man gör om man behöver aktivera sin linkedin premium på mitt ABs bekostnad. 

 

Kan man använda företagskortet vid betalning och bokföra kvittot som vanligt?

Drar man moms på det?

 

Och förslag på bokföringskonto? 

Tack Alla!

 

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Så länge det inte är för din egna profil utan för företaget så bör det inte vara några problem att betala och bokföra det som kostnad på företaget skulle jag säga. I sådana fall så skulle ett 59XX eller 699X konto passa för detta, och eventuell moms bör vara avdragsgill så länge kostnaden är det. Tänk dock på att det kan vara omvänd skattskyldighet då LinkedIn inte är svenskt, samt att det skall vara tydligt att det är till företaget på underlaget.

 

 Du kan alltid kontrollera med Skatteverket huruvida detta är något du kan ta på företaget. 

Ha det fint!

Josefine

Johan Ekman
UTFORSKARE

Det ät för min egen profil. Men som VD och ägare i syfte att både kunna nätverka, skicka premium mail och eventuellt rekrytera eller leta talanger så måste jag kunna aktivera premium på min profil för företagetskostnad? 

 

Måste kunna ses som en mjukvara lika väl som Microsoft office eller andra licenser för företagsmjukvaror som är personliga (Name call licenser).

 

Varför skulle detta inte kunna ses som ok?

Hej igen!

 

Då rekommenderar jag att du kontrollerar med Skatteverket om det är något som du kan ta på företaget. Eftersom det är en privat profil och som du även kan utnyttja privat så kan det vara så att det kan anses antingen helt som en privat kostnad alternativt att en del av kostnaden räknas som privat och en del som företaget. Jag förstår ditt resonemang men som sagt, det kan vara så att det anses som för mycket privat nytta för att kunna ta på företaget då det är en privat profil och inte företagets. Andra mjukvaror som Microsoft office m.m. är något som du köper enbart för företaget, medan LinkedIn är något du antagligen fortfarande hade haft även om du inte varit ägare för företaget vilket gör det svårare att avgöra om det kan tas upp som en kostnad. Det finns inga tydliga vägledningar som specificerar just detta utan handlar mer om att man kan visa på att det tillhör företaget. Jag säger inte att det är omöjligt att ta på företaget, men det är dock svårt att säga om det är helt okej och därför så får jag hänvisa till Skatteverket. 

 

Så kontrollera med Skatteverket, och om de säger att det är okej så kan du bokföra det mot något konto inom de kontogrupper jag föreslog i mitt tidigare svar. 

Du får gärna återkomma i tråden med svaret du får ifall det skulle hjälpa andra användare i forumet med liknande funderingar. 

 

Ha det fint!

Josefine