Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Johan Ekman
UTFORSKARE

Bokföra Orderbekräftelse För Direktköp samt köp i Olika valutor (USD & EUR)

Hej, 

Jag är ny med bokföring och har några frågor som är jätteenkla... 

1. Om jag handlat med Debet Kort och gjort direktköp och leverantören endast skickar orderbekräftelse. 
Hur får jag in orderbekräftelsen i Visma som ett underlag/verifikat, speciellt om infon endast ligger i ett mail och inga bifogade filer som kan gå igenom Visma scanner?

2. Om köpet jag gjort är på internet hos en leverantör i valutan USD (Leverantör utanför EU).
Vad behöver jag tänka på då när jag matchar min bankhändelse mot denna verifikationen?
Ska man hantera valuta kurs på något sätt?
(Både om det är faktura fall eller bara orderbekräftelse)

3. Samma som ovan men beloppet är i EUR (Leverantör är inom EU)
Vad behöver jag tänka på då när jag matchar min bankhändelse mot denna verifikationen?
Ska man hantera valuta kurs på något sätt?

Tack så mycket i förväg för hjälpen med detta!! Uppskattar det stort!

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Skriv ut mailet med orderbekräftelsen till en pdf-fil och använd den som underlag i Visma. 

 

Beloppet som dras från bankkontot är i SEK och det är det beloppet du ska bokföra - det spelar ingen roll vilken valuta det var ursprungligen. Det du ska vara noga med är att du ska redovisa omvänd moms på inköpen av varor eller tjänster från utlandet. Det är då också viktigt att du kommer ihåg att ange ditt VAT-nummer om du handlar från annat EU-land så att du inte behöver betala lokal moms till handlarn och dessutom omvänd moms. 

 

Johan Ekman
UTFORSKARE

Tack för svar! 

Då missade jag såklart uppge VAT på EUR beställningen och får nu avbryta den och göra om den. 
Hur gör man med bankhändelserna i detta fall? Ska jag först matcha direktköpet (som var fel) med orderbekräftelsen och sedan när jag fått pengarna tillbaka (avbruten order) lägga till den bankhändelsen (jag kör manuellt) och vad registrerar jag den mot ? som en insättning ? Eller hur blir det stegen för detta ? 

Tack så mycket!


Hej! 

 

Jag hoppar in i din och AnnicaLs tråd för att du skall få svar. Du bokför både köpet samt återbetalningen mot samma konto, tex 2999 för att få dessa bokfört. Du kan välja eget uttag/övrig insättning och välja egen kontering. Den nya beställningen matchar du mot din nya orderbekräftelse och bokför som ett inköp inom EU/utanför EU för att hantera den omvända momsen. Du kan använda den gamla orderbekräftelsen samt kvittot på att du fått en retur som underlag till originalköpet och returen. 

 

Ha det fint!

Josefine