Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra VMB varor

Hur bokför jag en försäljning där en del av betalningen sker med inbytes vara (VMB)?

73 SVAR 73
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Förenklad VMB eekonomi Hur gör jag?.

Ska bokföra tradera försäljning. Jag har hittils läst mig till att konton 3220, 4220, 2616, 1930, 3023,3024 kan vara användbara.

Jag behöver 3 bokföringsmallar.

En för försäljningen

En för inköpen

En för frakten (Kund betalar frakt, sedan betalar jag den då vara skickas.)

och en för hur jag gör med momsen. Omföringskonto hur fungerar det?Är det bara vid momsrapporten eller varje verifikation? ( Visst måste jag bokföra den separat?)

Visst ska jag ha momskoder?



Vore hemskt tacksam för svar. Jag har en testversion av e ekonomi och jag tror jag gör ngt fel med momsen då det står avvikande belopp.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Inköp begagnad bil för återförsäljning med VMB, fick återbetald en viss summa en ....

Hej, ursäkta jag är helt ny här och undrar hur man bokför en återbetalning vid VMB, tex:
jag har betalat in bilen och efter några dagar får 2000.- i återbetalning, som ersättning för ett fel på bilen, hur bokför jag denna återbetalning, också behöver jag skapa 3211 konto eller kan 3020 användas som det är, och även passa på och fråga om denna bil skulle säljas momsfritt till ett land inom EU, privatperson, vad behövs mer 🙂

Köp av bil, bilfirma/momsfritt:
1930 (K) 60.000:-
1465 (D) 60.000:-

Försäljning av samma:
1930 (D) 70.000:-   (Företagskonto)
1465 (K) 60.000:-   (Lager av varor VMB)
3020 (K)   8.000:-   (Försäljning VMB varor)
2616 (K)   2.000:-   (Utgående moms VMB 25%)


MVH Boris
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Inköp och försäljning av begagnade bilar - Enskild firma.

Hur bokföra inköp och försäljning av begagnade bilar?Ex. Jag köper in en bil för 7000kr Och säljer den för 17000krHur bokför jag detta?

Sent svar men en rejäl manscold har tyglat mig. 
Inköp (inköpet läggs i lager och du måste ha koll på det och inköpspriserna)
Debet 1465 7 000 kr
Kredit 1930 7 000 kr

Försäljning (dels så bokförs själva transaktionen, dels kostnadsföringen, lagerbokning och dels själva vinsten)
Debet 1930 17 000 kr
Kredit 3020 17 000 kr
Debet 4020 7 000 kr
Kredit 1465 7 000 kr
Debet 3028 10 000 kr
Kredit 3030 8 000 kr
Kredit 2616 2 000 kr

Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej. Hoppas att ni hjälper mig med min fråga. 

AB köpte en bil mot faktura där ingick momsen (10 000 (Db1465) + (Db2641)2500=(K2440)12500) Bilen var såld sedan med utgångspriset på 12500. Och det verkar var fel, eftersom vid inköp bara 10 000kr (utan moms) var registrerade på 1465. Det ser ut så här idag:

1) D1465 10000

    D2641  2500

    K2440   12500

2) K1465    12500

    D1930       xxx

    K2616        xxx

    K3030       xxx

Frågan är nu vad ska jag göra med diffen på 2500kr som uppstår på 1465? Tack och trevlig helg

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag har ett aktiebolag inom bilvård men vi har precis börjat med handel av motorfordon. 
Köpte en Volvo V70 för 55.000 SEK men använder mig av bolaget HandlarFinans AB där jag endast behöver ligga ute med 25% av inköpsvärdet. Alltså betalade jag en kontantinsats på 13.750 SEK men betalningen gjordes från mitt privata konto. Resterande summa överfördes direkt till säljaren av bilen via HandlarFinans AB.

Resterande summa som JAG måste betala för bilen faktureras på 41.250 SEK och en månadsränta på 1.5% som kommer sen i en separat räntefaktura. Hade bilen i lager i ca 1 månad så gissar på att det landar på runt 5-600 kr i ränta (räntefakturan kommer när fakturan på 41.250 SEK är betald)
Igår så sålde jag bilen för 64.900 SEK och gjorde då en vinst på 9.900 SEK.
Jag vet om att det är 20% vinstmarginalbeskattning som gäller men skulle behöva hjälp med att bokföra allt detta i o m att det är första bilen vi säljer och på det här sättet.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Frågor som Främst rör momsredovisningen. 


Hur bokför jag inköp av varor som är begagnade? Vissa är utan moms Men vissa är med moms. Några få varor är köpta från pp men de flesta från företag som alltså finns både utan o med moms. Vilken/vilka momskoder är rätt? 

Hur bokför jag försäljningen med rätt Kontoklasser? Moms och intäkt. 

En annan fråga:

All försäljning har skett med hjälp av handskrivna kvitton från sådana ”kvittoböcker”

Kunder har betalat både med Swish o kontanter. 
Hur ska jag tänka när jag bokför dagskassa och kopierar verifikationerna? Om det saknas namn på kund vad gör jag då? Bokföringsorder? 

Det är ett AB med momsreg. 

mvh Lilly79

MJKustom
MEDLEM

Hej! 

 

Jag sysslar med ombyggnationer av motorcyklar och har en fråga. 

 

Jag har köpt en begagnad motorcykel för 8000:- och efter det lagt ut 20000:- ex moms på reservdelar. 

 

Jag ska nu sälja denna för 70000:- till en privatperson via swish. 

 

1. Hur ska verifikationen se ut mellan  mig och privatpersonen? 

 

2. Hur skall detta bokföras då jag på en del av summan ska använda VMB och en annan del som "vanligt".

 

Hade jag bara sålt motorcykeln rakt av för 20000:- utan att göra något mer än att köpa och sälja så är det inga konstigheter, det som ställer till det för mig är att jag lagt ut pengar på reservdelar och då så klart dragit momsen. 

 

Hoppas någon förstår ungefär hur jag menar. 

 

Mvh 

När du säljer motorcykeln för 70 000 kr så är det VMB som gäller för den försäljningen även fast du har lagt ner jobb och material på den. Man blandar alltså inte två metoder. Det är fortsatt VMB som gäller.

 

Reservdelarna som du har köpt in ska bokföras på ett 4-konto och du gör momsavdrag enligt kvittot, precis som du redan har gjort.

 

Kvittot mellan dig och privatpersonen är 70 000 kr rakt av, du ska inte redovisa någon moms på det kvittot.

VMB blir på mellanskillnaden mellan inköpet och försäljningssumman, dvs 62 000 kr.

 

 

hej och tack för ett bra svar!

Jag tolkar det som att VMB kommer gälla för hela summan alltså, oavsett om jag köpt material som jag får dra momsen på?

Hur hade det blivit om jag sålt till ett företag? 
Samma visa?

 

Tänker jag rätt om det blir  såhär

 

Inköp mc 8000 :-

Inköp material 20000:- ex moms

 

försäljning mc 70000:-

 

70000-8000 = 62000 

 

utgående moms med VMB principen 62000 X 0,2 = 12400 :-

 

Vinstskatt baseras på summan 62000-12400 = 49600 :- ??

 

Hej,

 

Helt rätt tolkat.

Det hade blivit samma sak om du sålt till ett företag så länge du inte har haft möjlighet att göra momsavdrag på inköpet av motorcykeln, vilket du nog sällan har när du handlar med begagnade varor. 

 

Enda undantaget är om du har köpt in en begagnad motorcykel från en näringsidkare som har haft den i sin verksamhet och därmed gjort momsavdrag vid inköpet, i det fallet ska de lägga moms på försäljningen, men det är inte så vanligt att man har motorcyklar i sin näringsverksamhet.

Hade det varit så så skulle det även varit moms på fakturan/kvittot till en privatperson.

 

Beräkningen du gjort ser rätt ut.