Hur bokför jag en försäljning där en del av betalningen sker med inbytes vara (VMB)?
Januari:
1465 +2 000 Inköp av begagnad dator
1930 - 2 000 Inköp av begagnad dator
Februari:
3210 -2 000 Försäljning av begagnad dator
3211 -1 600 Försäljning av begagnad dator
2616 - 400 Försäljning av begagnad dator
1930 +4 000 Försäljning av begagnad dator
1465 -2 000 Försäljning av begagnad dator
4012 +2 000 Försäljning av begagnad dator
Om vi vill ta fram en resultatrapport per januari månad så har ingen effekt skett eftersom varan fortfarande ligger i lager och i balansräkningen så har lagret ökat med 2 000 kr och bankkontot har minskat med 2 000 kr. Om vi tar fram en resultatrapport per februari kommer den visa en försäljning på 3 600 kr och varukostnad på 2 000 kr, dvs. en vinst på 1 600 kr.
Säg om vi vid första inköpet av den begagnade datorn för 2 000 kr istället skulle bokfört den direkt som en varukostnad (och försäljningen fortfarande skett i februari månad) och vi vill ta fram en resultatrapport per januari. Resultatrapporten kommer då visa en kostnad på 2 000 kr, men ingen försäljning och inget lagersaldo. Detta är ju dock missvisande eftersom datorn som vi köpt in fortfarande finns i lager och vi inte haft någon försäljning än. Vi skulle då behöva göra en ombokning och kreditera kontot för varukostnadsinköp och debetera varulagret. Då skulle resultatrapporten visa samma effekt som i första exemplet när vi först bokar in köpet till varulagret. När försäljningen sedan sker får vi boka in en varukostnad igen.
Så fördelen med att först boka in ett varuinköp i lager och sedan boka varukostnaden vid försäljning är att balans- och resultatrapporterna från en början blir lite mer rättvisande istället för att boka varuinköp som varukostnad direkt. Om man har jämna flöden under året av försäljning och inköp av varor så kanske inte effekten blir så stor. Men om man har större variationer mellan månader och bokför varuinköp som varukostnad direkt och inte först via ett lagerkonto så kan man få lite missvisande siffror (gällande bruttovinsten som nämndes tidigare i tråden) om man en månad haft stora varuinköp som man inte sålt än och inte gör en avstämning av lagervärdet den månaden innan man tar fram en balans- och resultatrapport.
Hittills i bokföringen har jag följt det översta exemplet i tråden för hur man bokför inköp och försäljning av VMB.
Vid inköp har jag enbart använt 1930 Kredit och 1465 Debet.
Vid försäljning har jag enbart använt 1930 Debet och 1465 Kredit, 2616, kredit och 3211 Kredit.
Är detta rätt bokfört eller måste jag även använda något 40**/32** konto när jag bokför försäljningen? Blev extremt osäker dels eftersom många verkar använda kontot 4020 för att bokföra inköp och dels då svaret ovan innehåller både konto 3210 och 4012 när det gäller försäljning där man även bokför på 1465, dessa två konton hittar jag ingenstans.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.