Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

John007
UTFORSKARE

Bokföra återbetalning av utländsk moms

Huvudbry som jag hoppas kunna få hjälp med...

Vi har haft kostnader i Nederländerna och har ansökt (genom SKVs e-tjänst) om att få den utländska momsen återbetalad, men jag lyckas inte reda ut hur jag bäst ska bokföra processen.

- Kostnaderna är bokade inklusive den holländska momsen på K1930/D5800 (ingen fiktiv/omvänd moms).

- När ansökan skickas borde vi kanske debitera ett tillgångskonto (t.ex. "1689 - Fordran utländsk moms") och kreditera kostnadskontot (D1689/K5800).

- När återbetalningen sedan sker, kan vi ju enkelt boka bort fordran genom D1930/K1689. Skulle det återbetalade beloppet skilja sig från vad vi bokat upp på 1689 kan vi väl bara justera det tillbaka mot 5800?

 

Jag är dock tveksam till ovanstående och skulle gärna höra om jag är ute och cyklar. Det finns ju också ett kostnadskonto som heter "6998 - Utländsk moms", vilket känns relevant i sammanhanget 🙂 Dock riskerar vi väl att inte visa rätt resekostnader om vi skulle använda det istället för 5800? Om möjligt vill jag undvika att boka om inför årsslut om återbetalning inte sker under samma år ansökan görs, men jag vet inte om det är möjligt?

 

Tacksam för alla förslag!

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

Enligt försiktighetsprincipen bör du inte bokföra vid ansökan utan först när momsåterbetalningen är godkänd av den utländska skattemyndigheten. Då kan du bokföra enligt det beslutet. Om det enbart är en enda kostnad (i ditt fall resekostnader) på ett konto kan du motboka på det kontot men om det är blandade kostnader kan du med fördel lägga det på ett separat konto - det finns inget krav att återföra till samma konto som kostnaden från början bokades på. Ev skillnad från beslutsdagen till betaldagens kurs blir en kursdifferens. 

Många tack Annica! Det gör ju det hela betydligt enklare 🙂

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, 

 

I höstas gjorde jag ett inköp av växter från Nederländerna. 

Det visade sig att företaget jag handlade ifrån inte gjorde skillnad på privatperson och företag så jag fick ta upp "momsen" som en kostnad. 

Men jag gjorde en ansökan hos Skatteverket om att få tillbaka momsen och jag fick momskostnaden återbetald från Nederländerna nu i vår. 

Men jag känner mig helt nollad på hur jag ska boka den här inbetalningen jag fått in på mitt bankkonto.

 

När jag bokade inköpet så bokade jag det såhär:

Konto            Debet              Kredit

1930                                    24.994

4056             24.994

2614                                      6.248

2645              6.248                        

 

Men hur gör jag nu?

 

/Angelica

 

Hej Angelica,

 

Jag skulle boka momsåterbetalningen mot ett 39-konto (t.ex. D1930/K3999). Var bara noga med att inbetalningen hamnar i ruta 42 på momsredovisningen.

 

/ JL

Albin_6
UTFORSKARE

Hej!


Jag köpte datordelar från CDON till företaget - ovetandes om att de fungerar som en återförsäljare åt andra företag inom EU, så betalningen hade utländsk moms pålagd (21% nederländerna, och 25% danmark - delarna kom från två olika leverantörer).

 

På vilket konto ska jag bokföra momsdelen?

 

Läste på skatteverket att jag måste ansöka om att få tillbaka momsen från de utländska myndigheterna via en e-tjänst, så det är jag på gång med.

 

Vänligen,

Albin

Fråga: Konto 6998 låter som att det skulle kunna funka?