Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

FrankM
UTFORSKARE

Bokföra bilförmån med/nettolöneavdrag

Hej

 

Jag har precis bytt från Mamut till Visma eEkonomi och ska nu bokföra mitt första lönebesked. Jag har en förmånsbil där jag drar av motsvarande förmånsvärde på nettolönen varje månad. Enligt vad jag Googlade mig fram till i Mamut-tiden, baserat på flera träff, så bokförde jag då detta avdrag som kredit på konto 7388.  När jag nu har skapat det första lönebeskedet i eEkonomi så valde jag lönearten "Avdrag efter skatt" och därmed bokfördes mitt nettolöneavdrag med kredit på konto 2790 i stället.

 

Jag vet att jag kan ändra till konto 7388 under inställningarna för denna löneart, men jag förmodar att Visma har använt 2790 av någon anledning? Beror det på nya regler för kontrolluppgifter i 2019? Vilket konto bör jag använda för mitt nettolöneavdrag?

 

Mvh

Frank Mortensen

Managon AB



7 SVAR 7

Nu är det här inget svar på din fråga vilket jag ber om ursäkt för men lönedelen i eEkonomi är inte ett löneprogram utan mer ett sätt att få fram lönebesked. Så har du några anställda och vill ha stöd vid t.ex. semesterlöneberäkning så bör du köpa ett riktigt löneprogram, typ VismaLön600.

Hej

 

Jag är den enda anställda i mitt eget bolag så ett löneprogram känns som en rätt så rejäl overkill. Jag var dessutom inte ute efter att få veta mer om Vismas övriga produkter men jag vill mycket gärna få veta vilket konto man bör använda i det fall jag beskriver 🙂

 

Mvh
Frank

Du ska inte använda 2790 utan som du gjort tidigare dvs 7388 som är "Anställdas ersättning för erhållna förmåner". Jag gissar att du bokför själva bilförmånen på 7385 för att få med underlaget för arbetsgivaravgifterna i bokföringen. 7388 ska då neutralisera kostnaden i resultatrapporten.

Jag använder inte eEkonomi så jag kan tyvärr inte svara för varför programmet föreslår det kontot. 

Tack för svaret! Jag har faktiskt inte bokfört något på 7385 nej, då jag som en del av hela ordningen har höjd min ordinarie bruttolön med förmånsvärdet i stället. Så allt bokförs på 7220 och därmed beräknas ju arbetsgivaravgiften korrekt också. Är inte detta rätt menar du?

 

 

Jag kände att jag missade något när jag skrev svaret. Har gått igenom mina gamla anteckningar från när man började med det här med nettolöneavdrag på förmån för att kunna höja upp löneunderlaget.

Normalt så bokas bilförmånen på 7385, men vet att inte alla gör det, men jag gör det för att få konton i bokföringen som kan stämmas av mot arbetsgivaravgiften. Eftersom det inte är ett belopp som betalas ut så korrigeras det på t ex 7389 (kontot kan variera). I ditt fall har du ju höjt bruttolönen så då räcker det bokföringsmässigt att du bokar nettolöneavdraget på 7388. När det gäller kontrolluppgift så ska du ju ange förmånsvärde i en ruta och vad du betalat för förmånen i en annan.

 

Om jag har förstått det rätt (och det tror jag faktiskt att jag har, men jag lämnar alltid en liten möjlighet öppen för motsatsen 😉 ) så behöver man fr.om. 2019 inte längre att ange någon info. på AGI'n om vad man har betalat för förmånen. Man anger bara 0 i rutan för förmånsvärde.

Så klart, man lämnar ju KU varje månad nu 👍