Hej!
Jag har suttit och läst lite gällande bilinköp men blir inte riktigt klok, det står olika på olika ställen.
Scenariot är följande; jag bedriver bilverkstad. Jag har nu köpt in två defekta bilar som jag skall göra iordning och sälja.
Mitt företag är ett aktiebolag, jag har köpt bilarna från två olika företag, det är bara företag som har ägt bilarna så momsen är kvar (?) Det är personbilar.
Hur bokför jag detta korrekt med inköp samt moms ?
MVH
Då meningen är att sälja bilarna efter upprustning tycker jag du ska hantera inköpen som inköp till lager och bokföra på konto 4010 Inköp av varor. Du kan samtidigt föra in dem som varulager genom att debitera konto 1400 och kreditera 4900 Förändring av varulager. Då ligger de som en tillgång. När du sedan säljer dem minskar du lagervärdet med inköpskostnaden genom att bokföra D4900 K1400. Kommande inköp av delar till renoveringen bokar du också som inköp på 4010.
Tack för svar. Hur gör jag med momsen? Kan jag dra av hela momsen eftersom jag bokar av de som varor, eller är det fortfarande bara halva momsen eftersom det ändå är en personbil ?
/Robin
Hej
halv moms gäller inte när bilar köps in för att säljas vidare utan halv moms gäller enbart när man köper in en eller flera bilar som företaget själva skall använda sig av. Så du får dra av hela momsen på inköpet.
/Joachim
Du har även VMB-reglerna att tänka på. Om du köpte dessa bilar av privatpersoner så får du inte lyfta någon moms och normalt sett så skall du sedan bara momsa vinsten. Men VMB-reglerna har även en begränsning om man "ändrar funktion" på varan man köpt och där kan Skatteverket vingla lite enligt min erfarenhet. En bil är dock, enligt mig, alltid en bil. Du får då lyfta full moms på de reservdelar du köper men reparationerna påverka inte vinsten som blir skillnaden mellan försäljning och inköp. Finns att läsa lite om det här hos skatteverket. Se även till att bilarna är avställda när du reparerar dom. Idag kan man få bilförmån för flera bilar då det är dispositionsrätten som beskattas, inte själva användandet.... och till sist, du får ta ut full moms på försäljningen om du vill vilket är lite enklare än att hantera VMB-moms..... Lycka till!!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.