Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Johan Ekman
UTFORSKARE

Bokföra egen hyra (Privatperson)

Hej, 

 

Mitt företag nyttjar till 100% en ca 10 kvm yta av mitt privata hus.

 

Vad jag förstår så ska jag som privatperson / ägare kunna faktura en skälig hyra för detta (marknadsmässig) och med upprättat hyreskontrakt.  Jag kommer även fakturera mitt aktiebolag varje månad med faktura.

 

Men hur gör jag i betalning och bokföring i aktiebolaget?

 

Det blir en överföring till privatpersons konto och vad jag kunde utläsa på skatteverket så ska inte moms inkluderas (0%) (som privatperson får man ta ut hyra på 40 000 per år skattefritt och jag kommer hamna under gällande privatperson deklarationen etc)

 

Men blir det som vanligt en bankhändelse (överföringen) man matchar mot fakturan jag skickat och det bokförs på ett hyreskonto?

 

Eller är det något speciellt att tänka på?

 

Tack på förhand alla!

1 GODKÄNT SVAR

Hej!

 

Jag hoppar in i din och RoffakABs tråd för att du skall få svar. 

 

En privatperson kan skapa kvitton, så det bästa är att skapa något form av hyresavtal/kontantkvitto som underlag till företaget. Du har helt rätt i att du behöver ha ett underlag till detta.

 

Hur menar du med enkel banköverföring? Om du menar att om det går bra att föra över pengar från ditt företagskonto till ditt privata som betalning så går det utmärkt ja. Själva betalningen i sig blir precis som om du hade hyrt det från någon annan, så om du inte har en leverantörsfaktura så bokför du det via Kassa och bankhändelser - Matcha - Övrigt uttag - Egen kontering så kan du använda ett konto för hyreskostander direkt där utan någon bokning på 2440. Så kan du klicka på Koppla bild till höger för att koppla underlaget till verifikationen. 

 

Hoppas detta hjälpte dig framåt, ha det fint!

Josefine

Visa lösning i originalinlägg

6 SVAR 6
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Du får inte göra något schablonavdrag (40 000) om du hyr ut till ditt eget eller en närståendes bolag.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Ok, så det betyder att hela beloppet tas upp i privat deklaration?

 

Betyder detta att det helt enkelt inte är fördelaktigt att ta hyra på detta sätt vs att ta beloppet i lön eller utdelning ? 

 

Eller är det fortfarande bättre att ta ut hyra också kontra lön och utdelningsvägen?

 

Och hur bokför man detta I så fall?

Hej

 

Om uthyrning uppfyller alla krav (lokal, pris osv) som Skatteverket ställer kan det vara fördelaktigt med ditt förslag till lösning. Regeln som jag nämnde förhindrar dock att hyran både blir ett schablonavdrag och ett kostnadsavdrag i ditt bolag.

 

Konto 5010 Hyra av lokal.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Yes, pratade med skatteverket idag. 
Så länge allt är grönt gällande de krav som nämns på denna länk: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/kostnadsersattning.4.18e1b1033...

Så nämner bara skatteverket att på deras sida ska Hyres beloppet tas upp i ARBETSGIVARDEKLARATIONEN under Kapital inkomst på den anställde som hyr ut i fält 0.39 (eller dylikt). 

Detta betyder att privatpersonen / anställde som hyr ut till Aktiebolaget (I detta fallet jag till mitt aktiebolag) får ut hela beloppet som hyra till min bank men i min privata inkomst deklaration sedan kommer 30 % krävas som inbetalning. 
D.v.s e.g. 1000 kr / månad betalas ut till mig 300 kr / månad kommer behöva betalas i inkomst deklaration (privat)

MEN! Hur sker detta rent praktiskt i bokföringen och transaktionsmässigt ? (det kunde inte skatteverket svara på, inte deras område)
1. Eftersom privatperson inte får skicka faktura... så måste jag istället skicka ett kvitto varje månad, eller? Korrekt?
Någon verifikation måste aktiebolaget väl ha? 

2. Betalningen rent praktiskt blir en enkel banköverföring från aktiebolag till privatperson, tänker jag? korrekt?

Denna bankhändelse som man lägger upp i visma, hur bokför man detta bland valen och plockar upp kvittot som skickats in till visma? (som jag antar jag måste skapa till bolaget)

Hej!

 

Jag hoppar in i din och RoffakABs tråd för att du skall få svar. 

 

En privatperson kan skapa kvitton, så det bästa är att skapa något form av hyresavtal/kontantkvitto som underlag till företaget. Du har helt rätt i att du behöver ha ett underlag till detta.

 

Hur menar du med enkel banköverföring? Om du menar att om det går bra att föra över pengar från ditt företagskonto till ditt privata som betalning så går det utmärkt ja. Själva betalningen i sig blir precis som om du hade hyrt det från någon annan, så om du inte har en leverantörsfaktura så bokför du det via Kassa och bankhändelser - Matcha - Övrigt uttag - Egen kontering så kan du använda ett konto för hyreskostander direkt där utan någon bokning på 2440. Så kan du klicka på Koppla bild till höger för att koppla underlaget till verifikationen. 

 

Hoppas detta hjälpte dig framåt, ha det fint!

Josefine

Kanon och tack till er båda!