Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Annelie22
MEDLEM

Bokföra faktura med omvänd betalningsskyldighet som gäller reparation av fastighet

Hej,

 

Jag har fått en faktura med omvänd betalningsskyldighet. Det gäller reparation på en av våra luftvärmare i en av våra fastigheter. Hur ser konteringen ut för den? 

Tack på förhand.

 

Mvh

Annelie 

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Om det är arbete utfört i er egen fastighet ska det vara normal moms. Kontakta leverantören för rättelse. Det är bara arbeten som ska faktureras vidare som det kan vara omvänd byggmoms. 

Hej,

 

Tack för hjälpen då vet jag.

Nja, inte riktigt säkert att det är så. Vi har en kund som i sin enskilda firma både säljer byggtjänster (och då alltså skall ha omvänd moms på fakturor där det sålts byggtjänst) och även innehar hyresfastigheter, där han hyr ut både lokaler och lägenheter. 

Det saknar betydelse om arbetet är utfört på köparens egna fastighet om det är en näringsfastighet och han i sin enskilda firma mer än sällan säljer byggtjänster. Om t.ex. en jordbrukare byter tak på sin ladugård och han i sin enskilda firma även utför byggtjänster, ja då skall fakturan på takbytet vara med omvänd moms. 

 

Det blir ändå intressantare för vår kund med lägenheter. I och med att han då får fakturor med omvänd moms på t.ex. ett mattbyte i en lägenhet så skall han då påföra utgående moms om 25 % men han får inte lyfta den ingående moms som normalt skall påföras utan dessa 25% kostnadsförs istället som en del av reparationskostnaden. 

Bokföringen av detta är även intressant där vi har löst det som så att vi lagt upp ett "omföringskonto" i 40xx-gruppen för att kunna nolla ut det vi bokför som inköp med omvänd moms och ändå få kostnaden på rätt konto, det har då ingen koppling till någon rad på momsrapporten.  Låt säga att han får en faktura på 10 000 kr, omvänd moms och avser rep av en lägenhet. Den bokför vi då debet 4425 (inköp tjänster 25% omvänd skattskyldighet) 10 000 kr, kredit 40xx (det upplagda omföringskontot) 10 000 kr, kredit 2647 (utgående moms 25% omvänd skattskyldighet) 2 500 kr och sedan debet 5170 (rep fastighet) 10 000 kr och debet 5170, 2 500 kr.... då balanserar allt, vi får rätt uppgifter i momsrapporten  (inköp 10 000 kr omvänd skattskyldighet och utgående moms omvänd skattskyldighet 2 500 kr) och vi får rätt kostnad för reparationen. I det här fallet 10 000 kr + 2 500 kr i ej avlyftbar moms då det gällde en lägenhet.... 

Lycka till!

Aha, ok. Det kan förklara konteringar när jag går tillbaka i bokföringen hur det gjorts. Har inte riktigt fått ihop det men det är upplagt med ett 4xxx konto som omföringskonto. Då tror jag att jag förstår:)

 

Tack för hjälpen!